اظهارات «بانوی اول» در مورد پارلمان جنجال برانگیز شد

© @ARG_AFG دیدار اشرف غنی با هیئت مذاکره‌کننده دولت دیدار کرد
 دیدار اشرف غنی با هیئت مذاکره‌کننده دولت دیدار کرد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اظهارات بانوی اول کشور مبنی بر ادامه کار نامزد وزرای رد صلاحیت شده از سوی مجلس، مورد انتقاد نمایندگان مردم قرار گرفته است. آنها این اظهارات را بی حرمتی و توهین تلقی نموده می‌گویند رولا غنی جایگاه حقوقی در افغانستان ندارد و باید از چنین سخنان پرهیز کند.

در پی اظهارات جنجالی رولا غنی، خانم رییس‌جمهور کشور مبنی بر «خریدوفروش» رأی اعتماد به اعضای کابینه و ادامه کار نامزد وزیران رد شده در پارلمان افغانستان، شماری از نمایندگان این گفته‌ها را «توهین‌آمیز» تلقی کرده و می‌گویند که همسر رئیس جمهور باید سلب تابعیت شود.

همسر اشرف غنی ، رئیس جمهور کشور روز جمعه در گفت وگویی ، پارلمان را مکانی برای خرید و فروش رأی دانست و گفت  «مجلس چه بخواهد و نخواهد» وزیران پیشنهادی رد شده از سوی این نهاد  به کارهای شان ادامه خواهند داد.

خانم غنی در این گفت‌وگو نمایندگان مجلس را متهم کرد که در بدل دریافت پول به نامزدوزرای کابینه رأی اعتماد داده‌اند.

او همچنان در بخشی از صحبت‌هایش در مورد انتقادات درباره‌ی رییس‌جمهور غنی نیز گفته بود که این موضوع برخاسته از «بی‌فهمی» مردم است.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز (دوشنبه، 1 جدی) این مجلس گفت: «با تأسف بانوی اول کشور به‌جای مراعات‌ کردن قلمرو صلاحیت‌های قوه‌ی مقننه و احترام به اراده‌ی صاحبان اصلی حاکمیت، بی‌حرمتی و توهین نابخشودنی را مرتکب شده است.»

آقای رحمانی افزود، هنوز هویت و موقعیت رولا غنی در هیچ سندی روشن نشده و مجلس نمایندگان اجازه نمی‌دهد تا اشخاص «غیرمسئول» و «مجهول‌المسئولیت» به اراده‌ی این مجلس توهین کند.

خانم ذکیه سنگین؛ نماینده ولایت پروان در صحبت با اسپوتنیک، ضمن ابراز نظر دراین خصوص گفت:

زمانی که همسر رئیس جمهور به خود حق قائل می‌شود تا چنین اظهارات را مطرح کند، اول باید از خود سوال کند که «من کی هستم، " بانوی اول یعنی چه؟ در کجای قوانین آمده است؟.. این خانم در افغانستان نه کدام سمت رسمی دارد، نه کدام صلاحیتی و نه هم موقفی که اظهارات وی مورد تأیید پارلمان قرار گیرد. او حق ندارد قانون کشور ما را نا دیده بگیرد».

به گفته خانم سنگین، نامزد وزرای رد شده از سوی مجلس، در پست های شان باقیمانده نمی‌توانند و به جای آنها افراد دیگری تعیین خواهد شد.

وی در مورد تصمیم نهایی پارلمان گفت:

«مطابق به قانون پارلمان افغانستان، نامزد وزرای رد شده با گذشت دو ماه باید پست های شان را واگذار کنند، در غیر آن پارلمان مطابق با قوانین افغانستان آنها سلب صلاحیت می‌شوند وامضا ی شان قابل اجرا نبوده و پارلمان بودجه این وزارت ها را تعلیق خواهد کرد».

از سوی دیگر حبیب‌الرحمان پدرام، نماینده مردم هرات در واکنش به این اظهارات بانوی اول گفت،«بانو رولا غنی نه تو ملکه هستی و نه هم اشرف غنی شاه این مملکت. زهی خیال باطل این لقب هیج جایگاه حقوقی در قوانین افغانستان ندارد و اظهارات این بانو باید از طریق مراجع عدلی و قضایی مورد پیگرد قرار گیرد.»

ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که از اظهارات اخیر رولا غنی، همسر رییس‌جمهور کشور در مورد پارلمان تعبیر سوء شده است.

فاطمه مورچل، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفته است: «بانوی نخست افغانستان همانند سایر مردم از کار پارلمان انتقاد کرده است. حرف‌هایش سوء تعبیر شده است.»

او افزوده است که دادن رأی تأیید و یارد به اعضای کابینه در مجلس نمایندگان از صلاحیت‌های نمایندگان مجلس است و حکومت افغانستان به تمامی «صلاحیت‌های قانونی» این مجلس احترام قایل است.

گفتنی است که اجمل احمدی نامزد بانک مرکزی، رنگیه حمیدی نامزد وزارت معارف و حسینه صافی نامزد وزارت امور زنان از نزدیکان خانم رولا غنی بودند که از سوی مجلس رد صلاحیت شدند.

حدود سه هفته پیش، در روند رای دهی به نامزد وزرا 20 نامزد وزیر پیشنهادی از سوی مجلس رای اعتماد گرفتند؛ اما چهار نامزد وزیر و یک نامزد ریاست بانک مرکزی از سوی این مجلس رد صلاحیت شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала