ظریف: طالبان هنوز در لیست سیاه ما است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ظریف: طالبان هنوز در لیست سیاه ما است
ظریف: طالبان هنوز در لیست سیاه ما است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر خارجه ایران گفته است که افغانستان را یک کشور مستقل می‌دانند و این کشور در 19 سال اخیر دستاوردهای زیادی داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفتگو با طلوع نیوز، افغانستان را کشوری مستقل و دارای دستاوردهای 20 ساله می‌شناسد: "ما افغانستان را یک کشور مستقل می‌دانیم که در طول نزدیک به 19 سال گذشته از کنفرانس «بن» در سال 2001 تاکنون دستاوردهای زیادی در حوزه‌ی دموکراسی، حقوق مردم، حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها داشته است. مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود شان در افغانستان یک واقعیت هست و باید این واقعیت را به رسمیت بشناسیم. این‌ها اتفاقاتی است که افتاده، ما همواره با حضور نیروهای خارجی در منطقه مخالف بودیم."

ایران شمار جنگجویان افغان در سوریه را اعلام کرد - اسپوتنیک افغانستان
ایران شمار جنگجویان افغان در سوریه را اعلام کرد

وزیر خارجه به پرسشی که آیا امریکا به امنیت ایران کمک کرده یا نه؟ گفت: "فکر نمی‌کنیم. ما این برداشت را نداریم. ببینید، حضور خارجی‌ در هر جایی باعث می‌شود که یک احساسات داخلی ایجاد شود که این احساسات داخلی را تندروها و افراط‌گرایان از آن استفاده می‌کنند برای اهداف تروریستی. این یک واقعیت بوده، ما در عراق دیدیم، ابومصعب زرقاوی در عراق بعد از این ایجاد شد. حضور امریکا در افغانستان باعث جریحه‌دار شدن احساسات گروه‌هایی در افغانستان شد که توسط داعش، توسط القاعده و توسط تحریک طالبان مورد سوءاستفاده، قرار گرفت."
وی افزوده است که ایران تاکنون گروه طالبان را از لیست سیاه خود بیرون نکرده است: "ببینید، طالب اقدامات تروریستی بسیار انجام داده‌است. این‌ که طالب یک گروه تروریستی هست یا نه؟، در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکردیم. در قوانین ما کما این که در قوانین ملل متحد بوده است. ما تابع ملل متحدیم."
آقای ظریف دیدار رهبران طالبان را با مقامات ایرانی رد نکرده اما گفته است که ایران هیچگاه به آنها جنگ‌افزار نداده است.
وزیر خارجه افزوده است که ایران از موقف‌گیری طالبان در برابر فقۀ جفعری در مذاکرات دوحه نگران است.
او گفت: "حتماً قابل نگرانی است. به‌خاطر اینکه مجموعه‌ی جهان اسلام مخصوصاً بر اساس مقررات قانون اساسی کنونی افغانستان مجموعه‌ای فقه‌های اسلامی در افغانستان به‌عنوان مذهب رسمی هستند و این‌که طالبان بخواهند با شیعیان به‌عنوان یک اقلیت مثل مسیحیان یا بودایان برخورد بکنند، خلاف موازین اسلامی از نظر همه‌ی افراد معتقد به یک روش اسلامی برای حکومت [است]."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала