مرتضوی: بانوی اول هزار مرتبه نسبت به حبیب پدرام وطن دوست تر است

© Photo / کسرامرتضوی: دولت افغانستان از بن‌بست‌های انتخاباتی عبور کرد
مرتضوی: دولت افغانستان از بن‌بست‌های انتخاباتی عبور کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در پی اظهارات جنجالی رولا غنی همسر رئیس جمهور غنی، شاه حسین مرتضوی در واکنش به اظهارات روز گذشته نماینده هرات در مجلس می گوید که بانوی اول هزار مرتبه نسبت به حبیب پدرام وطن دوست تر است.

شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس جمهور در امور فرهنگی در حساب توئیتر خود نوشت: "من به موقف سیاسی بانوی اول کاری ندارم، اما مطمین هستم که وی هزار مرتبه بیشتر نسبت به افرادی مثل حبیب پدرام انسان دوست، وطن دوست و حامی جدی حقوق اساسی مردم می‌باشد. نقش وی در حمایت از ارزش‌های جمهوریت به ویژه کمک به زنان کشور برای تامین حقوق شان قابل ستایش است".

این‌بار اظهارات رولا غنی در مقام بانوی اول‌ کشور و همسر رییس جمهور درباره مجلس نماینده‌ گان و عمل‌ کرد اعضای آن، قوه اجرایی و مقننه را تا آستانه تقابل برده است. اظهارات بانوی اول درباره ادامه کار دو نامزدوزیر به رغم گرفتن رای رد از مجلس، تبدیل شدن مجلس نماینده‌گان به محل خرید و فروش و وارد نبودن نماینده‌گان به کارشان، بحث‌های داغی را در نشست روز دوشنبه، یکم جدی مجلس نماینده‌گان دامن زد.

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان با انتقاد از این‌گونه اظهارات رولاغنی، می‌گویند که این گفته‌ها بی‌حرمتی به خانۀ ملت و در تضاد با ارزش‌های دموکراسی و جمهوریت استند.

 برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان خواستار سلب «تابعیت» رولا غنی و حذف بودجه اختصاصی دفتر بانوی اول و معرفی او به نهادهای عدلی و قضایی شدند.

رولا غنی، بانوی اول افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
رولا غنی: پارلمان به مرکز خرید و فروش رأی تبدیل شده است

اعضای مجلس‌ نماینده‌گان در نشست روز دوشنبه اظهارات بانوی اول را غیرمسوولانه خواندند و تأکید کردند که مقام بانوی اول در کشور جایگاه مشخص حقوقی در نظام ندارد و حمله او به مجلس نماینده‌گان توجیه‌ناپذیر است.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان در نشست روز دوشنبه گفت که رولا غنی، همسر رییس جمهور به دلیل رعایت نکردن «قلمرو صلاحیت‌های قوه مقننه و احترام به اراده صاحبان اصلی حاکمیت، بی‌حرمتی و توهین نابخشودنی را نسبت به شورای ملی مرتکب شده است.»

به گفته رییس مجلس نماینده‌گان، تائید و رد اعضای کابینه بر بنیاد قانون از صلاحیت‌های اختصاصی این مجلس است و هیچ کسی به‌شمول همسر رییس جمهور در این مورد حق مداخله را ندارد. میر رحمان رحمانی، بانوی اول را فرد «غیر مسوول، مجهول المسوولیت» و اظهارات وی را به توهین به اراده مردم خواند.

  • با این حال، ارگ ریاست جمهوری این اظهارات بانوی اول در مورد پارلمان  را سوء تعبیر نامیده است.

ارگ ریاست جمهوری در واکنشی به این موضوع گفته است که رولا غنی مانند سایر مردم از کار مجلس نماینده‌گان انتقاد کرده است و حرف‌های او سوء تعبیر شده است.

فاطمه مورچل، معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفت که دادن رای اعتماد و یا رد به عضوهای کابینه از صلاحیت‌های مجلس نماینده‌گان است و قوه اجرایی به این صلاحیت‌ها احترام دارد.

بانوی اول در مصاحبه ویدیویی با رادیو آزادی گفته بود که حسینه صافی، نامزد وزارت امور زنان و رنگینه حمیدی، نامزد وزارت معارف، به کارشان ادامه می‌دهند و در گذشته نیز چنین بوده است و برخی وزیران به رغم سلب صلاحیت از سوی مجلس نماینده‌گان عضو کابینه بوده‌اند.

این دو نامزدوزیر از سوی مجلس نماینده‌گان رای اعتماد نگرفته‌اند. رولا غنی اقدام مجلس نماینده‌گان برای ندادن رای اعتماد به این دو عضو کابینه را سبب کاهش ارزش این نهاد خوانده بود. اتهامات تبدیل شدن مجلس نماینده‌گان به میدان خرید و فروش و رای دادن در بدل پول نیز از سوی بانوی اول به آدرس مجلس نماینده‌گان در این مصاحبه مطرح شده است.

بخش دیگری از سخنان بانوی اول که انتقاد از رییس جمهور را به بی‌فهمی مردم نسبت داده است، نیز واکنش‌برانگیز بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала