وزارت مالیه در جمع‌آوری عواید تعیین‌شده سال مالی 1399 دست نیافت

© Photo / Facebook/MoF وزارت مالیه در جمع‌آوری عواید تعیین‌شده سال مالی 99 دست نیافت
 وزارت مالیه در جمع‌آوری عواید تعیین‌شده سال مالی 99 دست نیافت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت مالیه‌ افغانستان اعلام کرد که در جریان این سال، بیش از 174 میلیارد افغانی عواید ملی جمع‌آوری شده است.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالهادی ارغندیوال، وزیر مالیه که امروز (سه‌شنبه، 2 جدی) در یک نشست خبری در مقر این وزارت صحبت می‌کرد، در مورد جمع‌آوری عواید، مصرف بودجه‌ی انکشافی و افتتاح سیستم هوشمند گمرکی و مبارزه با فساد در این وزارت معلومات داد.

آقای ارغندیوال گفت که در سال مالی 1399 خورشیدی، جمع‌آوری 208 میلیارد افغانی عواید هدف تعیین شده بود، اما با شیوع ویروس کرونا و تحلیل وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن، به هدف 177 میلیارد افغانی تقلیل یافت.

به گفته‌ی ارغندیوال، وزارت مالیه توانست تا پایان سال مالی، مبلغ بیش از 174 میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری کند. به این ترتیب، وزارت مالیه نتوانسته است در جمع‌آوری عواید به هدف تعیین‌شده دست یابد.

مجیب‌الرحمان شیرزاد، معین عواید و گمرکات وزارت مالیه اما گفت که صندوق بین‌المللی پول برای جمع‌آوری عواید ملی، 173 میلیارد افغانی هدف تعیین کرده بود که وزارت مالیه توانسته است از این هدف عبور کند.

عبدالحبیب زدران، معین مالی وزارت مالیه نیز که در جریان سال مالی 1399 خورشیدی، علی‌رغم شرایط اضطراری ناشی از شیوع ویروس کرونا، بودجه‌ انکشافی 83 درصد و بودجه‌ی عادی 90 درصد مصرف شده است.

ضرب‌الاجل وزارت مالیه به شرکت‌های بدهکار برای جمع‌آوری ۵ میلیارد افغانی - اسپوتنیک افغانستان
ضرب‌الاجل وزارت مالیه به شرکت‌های بدهکار برای جمع‌آوری ۵ میلیارد افغانی

براساس معلومات وزارت مالیه، در سال مالی 1399 خورشیدی، در مجموع 87 درصد بودجه‌ی ملی مصرف شده است. مجموع کل بودجه‌ی سال 1399 خورشیدی، 433 میلیارد افغانی بود.

معین مالی وزارت مالیه از نمایندگان مردم در مجلس خواست که به‌خاطر مصارف عملیاتی حکومت، پرداخت‌ها و تطبیق پروژه‌های ملی دارای اولویت، طرح بودجه‌ی ملی 1400 را هرچه زودتر تصویب کنند.

از سوی هم، عبدالهادی ارغندیوال، وزیر مالیه گفت که این وزارت تلاش دارد تا از طریق عملی‌کردن اصلاحات در منابع عایداتی، افغانستان را به استقلال مالی برساند.

آقای ارغندیوال، افزود که تاکنون اصلاحات زیادی در چارچوب کاری وزارت مالیه انجام شده است.

وصل کردن سیستم‌های جامع الکترونیکی با بانک مرکزی، الکترونیک‌سازی روند قیمت‌گذاری گمرکات، ایجاد بورد حل منازعات مالیاتی و نصب و بهره‌برداری سیستم هوشمند گمرکی از اصلاحاتی است که وزیر مالیه از آنها نام برد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала