جنجالی شدن مصاحبه ظریف با طلوع نیوز/ واکنش وزارت خارجه افغانستان به سخنان ظریف 

© Photo / Government Media and Information Centerجنجالی شدن مصاحبه ظریف با طلوع نیوز/ واکنش وزارت خارجه افغانستان به سخنان ظریف 
جنجالی شدن مصاحبه ظریف با طلوع نیوز/ واکنش وزارت خارجه افغانستان به سخنان ظریف  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از واکنش طالبان به سخنان وزیر خارجه ایران، این بار وزارت امور خارجه افغانستان نیز در خصوص برخی از سخنان وزیر خارجه ایران واکنش نشان داد.

طالبان: سخنان ظریف ناآگاهانه و غیرمسئولانه است - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: سخنان ظریف ناآگاهانه و غیرمسئولانه است
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد، قانون اساسی، منافع ملی و سیاست خارجی این کشور اجازه نمی‌دهد تا شهروندان افغانستان در سایر کشورها وارد جنگ‌های منطقه‌ای شوند.

گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری طلوع‌نیوز، گفت: "سیاست خارجی افغانستان اجازه نمی‌دهد تا شهروندان این کشور به جز زیر پرچم افغانستان در دیگر کشورها وارد جنگ‌ها و منازعات منطقه‌ای شوند".
سخنان ظریف در این خصوص در حالی مطرح می‌شود، که اظهار نظر درباره مسائل نظامی برون‌مرزی، در حیطه وظایف نیروهای مسلح ایران است و ارتباطی با شرح وظایف وزیر خارجه ندارد.

در همین حال، طالبان نیز برخی از گفته‌های وزیر امور خارجه ایران را «غیر مسئولانه» و «مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان» خواند.

همچنین کمیسیون امور خارجی مجلس نمایند‌گان افغانستان نیز، این گفته‌ها را خلاف قانون اساسی و منافع ملی این کشور و نیز مخالف قوانین جهانی دانست.

یادآوری می کنیم، که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با طلوع‌نیوز، درباره حضور افغانستانی‌ها در جنگ سوریه گفته بود: ما کسی را به سوریه نمی‌فرستیم؛ این را ما کاملاً روشن کردیم. ببینید، کسی برای یک کشور دیگر نمی‌رود در یک کشور سوم بجنگد. برادران ما به آنجا به‌صورت داوطلب رفتند. کما از عراق رفتند، کما از جاهای دیگر رفتند. ما کمک کردیم در سوریه برای مقابله با داعش که دشمن مشترک همه‌ ماست. اینها به‌خاطر اعتقادات خودشان رفتند. در پایگاه‌های خودشان، در سنگرهای خودشان، پرچم افغانستان و عکس رئیس‌جمهور افغانستان بعضاً داشتند و اینها بهترین نیروهایی هستند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد، می‌تواند با سابقه‌ رزم با تروریستان و داعش، کمکی به دولت افغانستان باشند.»

وی افزوده بود: "اینها (فاطمیون) می‌توانند در صورت تمایل دولت افغانستان در راستای مبارزه با داعش و برای مبارزه با ترور و حفظ امنیت افغانستان تحت فرمان دولت افغانستان بجنگند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала