واکنش ها به ترور یوسف رشید/ ارگ محکوم کرد، عبدالله خواستار مجازات عاملان شد

© @https://twitter.comیوسف رشید، رییس اجراییۀ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان .
یوسف رشید، رییس اجراییۀ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان . - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترور یوسف رشید؛ فعال مطرح انتخاباتی؛ رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است. ارگ ریاست جمهوری، مقام‌های حکومتی و سفارت‌‌خانه‌های کشورهای خارجی ترور رشید را محکوم کردند. مجلس اما در واکنش خود، خواستار برکناری مسئولان امنیتی کابل شد

یوسف رشید؛ رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) صبح امروز در یک حمله مسلحانه در کابل کشته شد.

  • ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده که رییس جمهور غنی این رویداد را شدیدا محکوم کرده و گفته‌است که محمدیوسف رشید سالیان زیادی از عمرش را در راستای نهادینه‌ساختن مردم‌سالاری و شفافیت امور انتخاباتی سپری کرد و حادثه شهادت‌اش اندوهبار و مایه تاسف است.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش حملات گروه های تروریستی بالای تاسیسات و نهادها عامه، گفت: دشمنان با انجام اینگونه حملات، افغانستان کنونی را که پیشرفت ها و دستاوردهای پسین را با تلاش ها و فداکاری های بی دریغ مردم بدست آورده است، به عقب برده نمی توانند، زیرا مردم ما همانند نیروهای امنیتی و دفاعی دلیر خویش، شب و روز در راستای حفاظت از کشور و آبادی و پیشرفت آن، تلاش می ورزند.

وی به نهادهای مربوطه برای شناسایی و مجازات عاملان این رویداد تروریستی، دستورات لازم را صادر کرده‌است.

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری در توییتی نوشت: «حمله بر فعالان مدنی، انتخاباتی و رسانه ای، حمله بر آزادی وجامعه ی مردم سالار در افغانستان است. دشمنان مردم افغانستان باچنین أعمالی نمی توانند، افغانستان را به دو دهه، پیش برگردانند».

  • همچنین عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی، در واکنش به ترور یوسف رشید، گفته‌است که تروریست‌ها، چهره‌های وطن‌دوست، متعهد و فعال را هدف قرار می‌دهند.

رییس شورای عالی مصالحه افزوده که یوسف رشید صدای رسای نهادهای جامعه مدنی افغانستان بود.

عبدالله تصریح کرده که نقش رشید در پروسه مردم‌سالاری و انتخابات در کشور در سال‌های پسین اثرگذار و فراموش‌ناشدنی بوده‌است.

  • مجلس اما در واکنش خود، خواستار برکناری مسئولان امنیتی کابل شد.

میررحمان رحمانی؛ رییس مجلس نمایندگان، در نشست امروز چهارشنبه (سوم جدی) این نهاد گفت که ناامنی‌ها و ترورهای هدفمند در شهر کابل روز به روز افزایش پیدا می‌کند، این حملات روان مردم را شدیداً صدمه زده و حوصله مردم را به سر آورده‌‌است.

آقای رحمانی تاکید کرد: «از جناب رییس جمهور می‌خواهیم که در رابطه به مسئولین کابل تجدید نظر کرده و افراد با تجربه و متعهد را به‌جای آنان بگمارد.»

  • معاون دوم ریاست جمهوری گفته که عاملان ترورهای هدفمند شناسایی شوند.

سرور دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری نیز ترور یوسف رشید را به شدت محکوم کرده و خواستار شناسایی عاملان تروهای هدفمند در کابل شده است.

دانش در بیانیه‌ای گفت: «دشمنان صلح و ثبات مردم افغانستان امروز در یک حادثه تروریستی یوسف رشید، رئیس اجرائیه بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) را به شهادت رساندند و صفحه‌ای دیگر بر جنایات شان افزودند.»

  • راس ویلسن؛ کاردار سفارت آمریکا در کابل، در پیامی جان باختن یوسف رشید را تقبیح کرد.

ویلسن در توییترش نوشته که رشید «مدافع فداکار و ثابت قدم دموکراسی در افغانستان» بود.

کاردار سفارت امریکا می‌گوید که یوسف رشید سال‌‌ها به‌‌گونۀ خستگی‌‌ناپذیر برای اطمینان از انتخابات آزاد و شفاف، تلاش کرد و مرگ او برای خانواده، دوستان و ملتش ضایعه است.

یوسف رشید؛ رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) صبح امروز در یک حمله مسلحانه در کابل کشته شد.

وی در نزدیکی خانه‌‌اش در مربوطات حوزه هفتم امنیتی شهر کابل، آماج تیراندازی مردان مسلح ناشناس قرار گرفته است.

تا کنون مسئولیت ترور وی را کسی و یا گروهی به عهده نگرفته است.

این در حالی است که ترورهای هدفمند و انفجارها در پایتخت به شدت افزایش یافته‌است.

صبح امروز برای چندمین روز پیاپی، پایتخت گواه انفجار بود و در این انفجار یک نیروی پولیس کشته شده‌ و دو نفر دیگر زخم برداشته‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала