برگزاری نشست کمیتۀ رهبری شورای مصالحۀ ملی در آینده نزدیک

© Photo / AFGHANCE برگزاری نشست کمیتۀ رهبری شورای مصالحۀ ملی در آینده نزدیک
برگزاری نشست کمیتۀ رهبری شورای مصالحۀ ملی در آینده نزدیک  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای عالی مصالحۀ ملی اطمینان می‌دهد که نشست کمیتۀ رهبری این شورا در آیندۀ نزدیک برای مشخص ساختن خطوط مهم هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان برگزار خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که پس از این نشست، هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان با یک دیدگاۀ روشن و رهنمودهای واضیح به دور دوم مذاکرات شرکت خواهند کرد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی این سخنانش را در سفرش به تاجیکستان بیان کرد: «اعضای هیئت در جلسۀ کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی هم دعوت می‌شوند که با رهنمودهای واضیح، انشاالله به میز مذاکرات بر می‌گردند».

امام‌علی رحمان  در دیدار  با عبدالله/ از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان
امام‌علی رحمان در دیدار با عبدالله/ از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت می‌کنیم

انتظار می‌رود که نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی با اعضای هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان بگونۀ تفصیلی برگزار شود تا روی همه موارد توافق دیدگاه به‌میان آید.

حاجی دین محمد، معاون شورای عالی مصالحۀ ملی تصریح کرد: «در این نشست به اعضای هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان خطوط اساسی مشخص خواهند شد».

یک هفته از حضور هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان برای روشن شدن چارچوب مذاکرات و مشوره دربارۀ آجندای این مذاکرات در کابل می‌گذرد، اما واضیح نشدن «موضع جمهوریت» و چند دستگی در دیدگاه‌ها دربارۀ این مذاکرات، هیئت را در یک سردرگمی قرار داده‌است.

برای نخستین‌بار چندی پیش مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور گفت که دور دوم مذاکرات صلح در داخل افغانستان برگزار شود.

سپس رئیس‌جمهور غنی در سفرش به ولایت کندهار این گفته‌های مشاور امنیت ملی‌اش را تأیید کرد: «اگر طالبان ادعا می‌کنند که در داخل خاک افغانستان هستند، پس چرا در داخل خاک افغانستان مذاکرات نمی‌کنند؟»

اما پس از این موضع‌گیری‌ها، رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفت که نباید این موضع سبب تأخیر در آغاز مذاکرات شود: «محل مذاکره نباید مانع شروع مذاکرات شود».

این تفاوت دیدگاه‌ها سبب شده‌اند که هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان نیز یک دیدگاه واضیح از مذاکرات دور دوم نداشته باشند.

فوزیه کوفی، عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان بیان داشت: «ما سلسله مشوره‌های خود را ادامه می‌دهیم و باید با یک وضاحت دوباره بر بگردیم؛ یعنی آغاز مذاکرات. در صورتی‌که موضع جمهوریت و مواردی‌که در آجندا است وضاحت نداشته باشد، مفید نخواهد بود. بنا تلاش ما همین است که در موقع شروع شود اما با وضاحت».

انتظار می‌رود که هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان با اعضای شورای ملی، جامعه مدنی و عالمان دین کشور نیز دربارۀ مذاکرات صلح رأی‌زنی‌هایی داشته باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала