خونم به گردن‌تان؛ واکنش‌ها به ترور فرشته کوهستانی

© Photo / facebook account of Freshta Kohistaniخونم به گردن‌تان؛ واکنش‌ها به ترور فرشته کوهستانی
خونم به گردن‌تان؛ واکنش‌ها به ترور فرشته کوهستانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ادامه‌ای قتل‌های هدفمند در افغانستان فرشته کوهستانی فعال مدنی و مدافع حقوق زنان را در ولایت کاپیسا ترور کردند.

به گزارش اسپوتنیک، شامگاه پنجشنبه روز گذشته فرشته کوهستانی فعال حقوق زنان و برادرش از سوی مردان موترسایکل‌سوار در روستای «دهنو» حصه اول ولایت کاپیسا مورد تیراندازی قرار گرفتند که در نتیجه بانو کوهستانی همراه با برادرش جان باختند.
در همین حال عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی ضمن غم شریکی با خانواده شهید فرشته، گفته است که ترور فعالان مدنی و سیاسی مایه نگرانی است.
آقای عبدالله خانم کوهستانی را جوان شجاع، آزاده و نترس خوانده و گفته است که او همواره در خط مقدم مبارزه مدنی- اجتماعی حضور داشت.
رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفت: "افزایش ترور فعالان مدنی و سیاسی مایه نگرانی جدی است. ادامه چنین ترورهایی پذیرفتنی نیست. مسوولیت نهادهای امنیتی است که جلو ترورهای زنجیره‌یی فعالان مدنی، رسانه‌یی و حقوق بشری را بگیرند."


در عین حال فهیم فطرت، فعال سیاسی نهادهای امنیتی را در مقابله با دهشت‌افگنی ناتوان خوانده و گفت: "دشمن ذبون با توسل به کشتارهای هدف‌مند، به‌دنبال خاموش‌ساختن صداهای عدالت‌خواه‌است.
متاسفانه نهادهای امنیتی توان تامین امنیت مردم و مقابله با دهشت‌افگنی را ندارند."


حمیرا قادری نویسنده و فعال حقوق زن افغان، با نشر عکسی از فرزند فرشته کوهستانی واکنش تند نشان داده است.
خانم قادری در برگه فیسبوک خود نوشته است: "مسولین بی وجدان ! ضحاکان ماردوش !ناله های فرزند فرشته کوهستانی را شنیدید؟ مادرش را می خواهد! خجالت بکشید! روسیاه ملت و تاریخ هستید. شما را نمی بخشیم."


بابر فرهمند، معاون اول شورای مصالحه ملی نیز واکنش نشان داده می‌گوید که از شنیدن خبر شهادت بانو کوهستانی سخت متأثر شده است. وی افزوده است که ترور بانو کوهستانی و سایر فعالین مدنی و رسانه‌یی کشور اعمال نابخشودنیست.
آقای فرهمند افزوده است: "تروریستان با این رویکرد خود چیزی جز تنفر ملت را کمآیی نخواهند کرد."


در همین حال ناهید فرید، عضو مجلس نمایندگان هرات، ضمن غم شریکی با خانواده شهید کوهستانی، نوشته است که با شنیدن خبر مرگ فرشته کوهستانی گویا بار درد تمام جهان را به دوش می‌کشم.
خانم فرید در برگه فیسبوک خود نوشته است: "در سرزمینی که زن بودن شجاعت مضاعف است، چند سال دیگر زمان لازم است تا فرشته‌ی دیگری از دامن کوهستان قد علم کند. این فقدان، ضایعه ایست غیر قابل جبران!

خانم کوهستانی درحالی به شهادت رسیده است که چندی پیش او از نهادهای امنیتی درخواست کمک کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала