تشدید تنش ها میان کابل و اسلام‌آباد پس از دیدار ملابرادر از پاکستان

© REUTERS / Ibraheem al Omariتشدید تنش ها میان کابل و اسلام‌آباد پس دیدار ملابرادر از پاکستان
تشدید تنش ها میان کابل و اسلام‌آباد پس دیدار ملابرادر از پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از دیدار ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر ازشفاخانه‌یی در کراچی که به‌گفتۀ حکومت افغانستان در آن‌جا زخمیان طالبان مداوا می‌شوند، تنش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد باردیگر افزایش یافته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، وزارت خارجۀ پاکستان در بیانیه‌یی که تلویحأ اشاره‌اش به سخنان تند امرالله صالح است، هشدار داده‌است که اتهام‌های علنی و منفی «مقام مشخص» و نیز حلقه‌های غیررسمی افغان روند صلح افغانستان و نیز تلاش‌های مشترک کابل و اسلام‌آباد برای بهبود همکاری‌های دوجانبه را آسیب خواهد زد.

ملا برادر - اسپوتنیک افغانستان
ملابرادر: خواستار یک نظام اسلامی در افغانستان هستیم

وزارت خارجۀ پاکستان با ابراز نگرانی جدی در این باره تأکید کرده‌است طرف‌های دخیل در مذاکرات صلح باید از اتهام‌زنی خودداری کنند و برای هدف بزرگ‌تر صلح از خود خِرَد و انعطاف نشان دهند.

در قسمتی از بیانیۀ وزارت خارجۀ پاکستان آمده‌است: "دربارۀ ادامۀ سخنان منفی که از یک مقام مشخص و نیز حلقه‌های غیر رسمی افغان سرچشمه می‌گیرند نگران استیم. می‌خواهیم تأکید کنیم که اتهام‌زنی علنی، برای روند صلح افغانستان و تلاش‌های مشترک ما برای بهبود همکاری‌های دوجانبه زیان‌آور خواهد بود".

هرچند وزارت خارجۀ پاکستان از مقام مشخصی در این اعلامیه نام نبرده‌است، اما به‌نظر می‌رسد که اشارۀ آن به سخنان اخیر امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهور افغانستان است که اخیرأ سخنان انتقاد آمیزی از سفر ملا برادر به پاکستان داشت وگفت که ملا برادر هنگام دیدار از جنگ‌جویان زخمی طالبان در یک شفاخانۀ دولتی پاکستان از پشتیبانی سخاوت‌مندانۀ اسلام‌آباد سپاس‌گزاری کرده‌است.

آقای صالح در تویترش نگاشته بود که ملا برادر، به مرکز آموزش طالبان در کراچی پاکستان نیز رفته‌است تا جنگ‌جویان این گروه را تشویق کند.

شماری از اعضای گروۀ طالبان، پس از توقف مذاکرات صلح در دوحه، هفتۀ پیش به پاکستان رفتند. ملا عبدالغنی برادر، رهبری این هیئت طالبان را به‌عهده دارد.

این هیئت طالبان با نخست‌وزیر پاکستان و شماری دیگر از مقام‌های این کشور نیز دیدار کرده‌اند.

اما سیاسیون و آگاهان در کابل، به این باور استند که بالا گرفتن تنش‌ها میان کابل و اسلام‌آباد در شرایطی که قرار است تا نُه روز دیگر دور دوم مذاکرات صلح میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان آغاز شوند، به‌سود نیست.

محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا بیان داشت: "شما اظهارات ملابرادر را در جمعی از زخمیان طالبان سند در کراچی دیدید. افغانستان از هر ناحیه ضربه می‌خورد".

آزادی زندانیان و آغاز مذاکرات؛ محور دیدار نماینده سازمان ملل با ملابرادر  - اسپوتنیک افغانستان
آزادی زندانیان و آغاز مذاکرات؛ محور دیدار نماینده سازمان ملل با ملابرادر

جواد محدیثی، آگاه روابط بین‌الملل نیز اظهار داشت: "اگر پاکستان بر گروۀ طالبان فشار وارد کند می‌تواند طالبان از خشونت‌ها دست بردارند".

پاکستان تأکید می‌ورزد که مهم است حکومت افغانستان برای انجام مسوولیتش در تأمین امنیت داخلی، قانون، نظم و حفاظت از جان‌های افغان‌ها، باید تدابیر فعالانه‌یی روی دست بگیرد.

ما محسن داور، عضو جنبش حفاظت از پشتون‌ها در پاکستان که حکومت این کشور را در قتل و ربودن پشتون‌ها در آن‌سوی خط دیورند متهم می‌سازد از قتل‌‎های هدفمند در افغانستان نیز انتقاد می‌کند: "قتل‌های هدفمند در برابر خبرنگان، فعالان مدنی... جریان دارد".

حکومت افغانستان تاکنون به اعلامیۀ تازۀ پاکستان واکنش نشان نداده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала