عالمان دین حوزه غرب به حکومت و طالبان: از جنگ و کشتار دست بکشید

© Sputnik / Zuhal Sarhadعالمان دین حوزه غرب به حکومت و طالبان: از جنگ و کشتار دست بکشید
عالمان دین حوزه غرب به حکومت و طالبان: از جنگ و کشتار دست بکشید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از علمای کشور از حکومت و گروه طالبان خواسته تا جنگ را خاتمه دهند و به آبادی افغانستان فکر کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شماری از عالمان برجسته دین در هرات،در یک گردهمایی صلح‌خواهانه، از حکومت و طالبان خواستند تا به توافق صلح دست یابند و درعین حال از دوطرف خواستند تا از خود انعطاف پذیری نشان دهند.
علمای حوزه غرب در این گردهمایی جنگ جاری در کشور را مسلمان کشی نامیده اند.
در همین حال مولوی خداداد صالح، رییس شورای علما و روحانیون حوزه غرب می‌گوید که درباره نظام اسلامی تنها علمای کشور تصیم گرفته می‌توانند، مطرح شدن نظام اسلامی از سوی طالبان واضح نیست.

اندرابی: طالبان جنگویان‌شان را به انفجار و ترور بسیج کرده‌اند - اسپوتنیک افغانستان
اندرابی: طالبان جنگویان‌شان را به انفجار و ترور بسیج کرده‌اند

آقای صالح گفت: "شیعه هم حق داره، سنی هم حق داره، هندو هم در افغانستان حق داره، حقوق همه اقشار ملت در او سنجیده شه. ما اسلام فرمایشی که یک طرف به طرف دیگر بخواهه اورا نمیگیم، اسلام که قرآن گفته، علمای جید ما در افغانستان داریم. علمای مفسر و محدثی داریم، بشینند و بگویند که چه قسم حکومتی---ای تصمیم ره اونا میگیره."
او گفته است که جنگ جاری در کشور از سوی عالمان برجسته جهان اسلام حرام دانسته شده‌است و این جنگ تنها مسلمان کشی است.
مولوی خداداد صالح گفت:"دیگر جنگ مفهوم و معنایی نداره، باید صلح کنیم، ای جنگ ره دیگرا بر ما تحمیل میکنه، شما هم میفامین، ما هم میفامیم، همه ملت میفامه که افغان ها ای جنگ ره نمیخواهه، طالب هم نمیخواهد، بر طالب هم تحمیل است، دولت هم نمیخواهه."
در همین حال شماری دیگری از این عالمان از طالبان و حکومت می‌خواهند تا آتش بس اعلام کنند.
در همین حال عبدالخالق حقانی، رییس حج و اوقاف هرات گفت: "گفت‌وگوهای صلح بین الافغانی مرحله دوم ازو که در پنج جنوری انشاالله شش روز بعد از امروز در قطر شروع میشه، علمای کرام همه از روند صلح حمایت میکنند، ما خواهان نظامی استیم در افغانستان که در او نظام تمام اقشار مختلف، اقوام مخلتف، گروه ها، مذاهب همه خود را در او نظام بیبینند."
عبدالصبور رحمانی، یک عالم دین در هرات بیان داشت:"مردم افغانستان بدون ضیاع وقت منتظر اعلام آتش بس جهت به نتیجه رسیدن گفتگوهای صلح می باشند. ندادن پاسخ به این خواست مشروع و عمومی بی حرمتی به اعتقاد عموم است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала