منار جام ولایت غور ثبت آثار میراث‌های فرهنگی جهان اسلام شد

© Photo / وبسایت جام غورمنار باستانی جام در ولایت غور افغانستان
منار باستانی جام در ولایت غور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منار جام پس از ثبت از فهرست میراث‌های فرهنگی جهانی سازمان یونسکو در سال 2002، امروز در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام نیز قرار گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه افغانستان با نشر یک خبرنامه اعلام کرد که کمیتۀ میراث‌های فرهنگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسیسکو) در جریان سومین اجلاس فوق‌العادۀ خویش که به تاریخ 10 دسامبر 2020 به‌صورت مجازی برگزار گردیده بود، با اتفاق آرا با دوسیۀ پیشنهادی جمهوری اسلامی افغانستان مبنی بر ثبت «منار جام» در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام موافقت کرد. این دستاورد نتیجهٔ سعی و تلاش‌های مؤثر نماینده‌گی ج.ا.ا. در پاریس می‌باشد که دوسیهٔ منار جام را به سازمان آیسیسکو ارسال و پیگیری نموده بود.

روزگار بد منار جام و سایر آبدات تاریخی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
روزگار بد منار جام و سایر آبدات تاریخی در افغانستان

این خبرنامه می افزاید که در جریان سومین اجلاس فوق‌العادۀ این کمیته، پس از ارزیابی و مرور دوسیه‌های پیشنهادی کشورهای عضو سازمان آیسیسکو، 22 اثر فرهنگی از شش کشوراسلامی (امارات متحدۀ عربی، افغانستان، یمن، فلسطین، مراکش و عمان) مورد قبول قرار گرفته است.

منار جام قبلاً درسال 2002 شامل فهرست میراث‌های فرهنگی جهانی سازمان یونسکو گردیده بود که اکنون در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام نیز قرار گرفت. این نخستین اثر فرهنگی کشور می‌باشد که شامل فهرست میراث‌های فرهنگی جهان اسلام گردیده است. این دستاورد مهم در راستای تقویت وجه ملی، حفظ و مرمت آثار فرهنگی کشور در سطح بین‌المللی، و تقویت پالیسی دولت در عرصه‌های دیپلوماسی فرهنگی از اهمیت فراوان برخوردار است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала