کوفی: هنوز روی حکومت پس از صلح اجماع وجود ندارد

© Photo / Twitter account of Fawzia Koofiکوفی: هنوز روی حکومت پس از صلح اجماع وجود ندارد
کوفی: هنوز روی حکومت پس از صلح اجماع وجود ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فوزیه کوفی عضو هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که هنوز روی حکومت پس از صلح اجماع وجود ندارد.

به گزارش اسپوتنیک نقل از پژواک، فوزیه کوفی عضو هیات دولت جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید، برخی سیاسیون به پیش‌برد پروسه صلح تاکید دارند، اما در مورد این که در نتیجه صلح چگونه حکومت را می‌خواهند، تا کنون اجماع وجود ندارد.

فوزیه کوفی - اسپوتنیک افغانستان
فوزیه کوفی برنده‌ی جایزه «تنوع و توسعه پایدار» خانه‌ی آسیا شد

او افزود: "در داخل نظام هم ما سیاسیونی داریم که می گویند، پروسه صلح باید پیش برود؛ اما در نتیجه صلح چه نوع حکومت را می خواهند، هنوز روی آن اجماع نشده است که دلیل آمدن هیات گفتگو کننده به افغانستان هم همین بود".

به گفته او، در مورد اینکه در نتیجه صلح چگونه صلح به وجود بیاید، باید میان جامعه سیاسی و اجتماعی افغانستان، تا حدی یک همصدایی به وجود بیاید تا جایگاه و موقف هیات دولت جمهوری اسلامی افغانستان در میز مذاکره قوی شود.

کوفی اظهار امیدواری کرد که تا چند روز باقی مانده به دور دوم آغاز مذاکرات یک اجماع ملی به وجود بیاید و مردم نیز در تعیین سرنوشت شان سهیم شوند.

او تصریح کرد: "صرف نظر از اینکه افکار مختلف طالبان باعث اختلافات بسیار عمیق است و حتا استفاده از خشونت، چیزی دیگری که در سه ماه احساس کردم این است که طالبان واقعیت 20 سال افغانستان که در آن تنوع گروه‌های اجتماعی، کثرت گرایی سیاسی و آزادی های مدنی، فردی و آزادی بیان بیشتر شده، برای شان قابل قبول نیست".

کوفی می گوید که هنوز هم پیشرفت های افغانستان پس از 2001 برای گروه طالبان قابل قبول نمی باشد.

این در حالی است که تیم های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دور اول گفتگوهای صلح، پس از حدود هشتاد روز بحث ها روی طرزالعمل گفتگوها توافق نموده و قرار است دور دوم این مذاکرات در شانزده هم جدی در دوحه آغاز شود. دو طرف مواردی را برای آجندای گفتگوها پیشنهاد نموده اما هنوز روی آن بحث و توافق نکرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала