برکناری ‌های جنجالی رئیس جمهور غنی واکنش برانگیز شد

© Photo / ARGفرمان جدید رئیس‌جمهور غنی: والیان حق داشتن سخنگو را ندارند
فرمان جدید رئیس‌جمهور غنی: والیان حق داشتن سخنگو را ندارند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستان در ادامه برکناری‌های جنجالی خویش درحالی وزیر صحت را پس از کسب رأی اعتماد پارلمان برکنار کرد که چندین وزیر پیشنهادی دولت باوجود رد صلاحیت به کارشان ادامه می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک، اداره امور ریاست جمهوری افغانستان اخیرا  با ارسال نامه‌ای به دفتر کار «احمد جواد عثمانی» وزیر صحت اعلام کرد که با "استعفای" او موافقت شده است اما عثمانی تصریح کرد که استعفایی در کار نبوده و این اقدام را یک «توطئه سیاسی» خواند.

 برکناری وزیر صحت افغانستان در ادامه دیگر برکناری‌های جنجالی اشرف غنی واکنش‌های زیادی را در پی داشت؛ این اقدام در حالی صورت گرفت که هفته گذشته 3 نفر از اعضای وزارت صحت افغانستان از جمله برادر وزیر برکنار شده به اتهام درخواست رشوه بازداشت شده بودند.

«عطامحمد نور» عضو کمیته رهبری شورای عالی مصالحه با انتشار پیامی در واکنش به این اقدام گفت: «ما در برابر هر اقدامی که پیش از حکم دادگاه عادلانه و اثبات حقیقت و در نتیجه تصمیمات عجولانه، حساسیت برانگیز، اهانت‌آمیز و مبتنی بر تعصب قومی و به شیوه دیکتاتوری صورت بگیرد، به بهای سنگینی پاسخ می‌دهیم».

ارگ : وزیر صحت طی فرمان رئیس جمهور برکنار شده و در این مورد نیازی به تجدید نظر دیده نمی شود - اسپوتنیک افغانستان
ارگ: وزیر صحت طی فرمان رئیس جمهور برکنار شده و در این مورد نیازی به تجدید نظر دیده نمی شود

برخی از اعضای پارلمان افغانستان نیز با عجولانه خواندن تصمیم به برکناری عثمانی تاکید کردند که اول باید قضیه فساد در وزارت صحت روشن می‌شد.

حجت‌الله خردمند، نایب منشی ولسی جرگه  افغانستان گفته است: جرم یک عمل شخصی است و باید پیش از تصمیم‌گیری، دست‌داشتن وزیر صحت درباره اتهامات فساد توسط بستگانش روشن می‌شد.

وی افزود که هرچند رییس جمهور صلاحیت این اقدام را دارد، اما اقدام اخیر علیه عثمانی از جمله «محاصره وزارت بهداشت» و «گستاخی در برابر وزیر» در واقع بیانگر «شیوه نامناسب» بوده است.

نصرالله استانکزی, کارشناس مسایل حقوقی نیز تاکید کرد که از لحاظ قانونی استعفا نباید دستوری باشد و این اقدام مشکلات حقوقی دارد.

رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی کشور، با اشاره به برکناری آقای عثمانی گفته:"شعارشان "دولت سازى" بود، وزراى كه راى اعتماد اخذ نكرده‌اند، بايد به كارشان ادامه دهند، اما وزراى كه راى اعتماد ولسى جرگه را بدست آورده‌اند، چنين سرنوشت داشته باشند".

وی بیان داشته:"وزير ماليه آقاى قيومى در اكثريت قضاياى فساد مقصر بود ولى با عزت با مصارف دولت به امريكا رفت، حتى استعفا نداد!".

رئیس پیشین امنیت ملی گفته:"اينكه اعضاى فاميل وزير صاحب در فساد آنهم در بخش صحت و در وزارت خودش در دخيل هستند را نميتوان توجيه كرد. اما با برخورد "يك بام و دو هوا" نيز نميتوان دولت ساخت!".

در همین حال ارگ ریاست جمهوری با نشر یک خبرنامه گفته است که به اساس قانون اساسی افغانستان، تعیین و عزل مقام های ارشد حکومتی از صلاحیت های رئیس جمهور است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала