نهادهای حامی از حقوق خبرنگاران: قضیۀ قتل عادل جدی بررسی شود

© Photo / Twitter account of ARGنهادهای حامی از حقوق خبرنگاران: قضیۀ قتل عادل جدی بررسی شود
نهادهای حامی از حقوق خبرنگاران: قضیۀ قتل عادل جدی بررسی شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نهادهای حامی از حقوق خبرنگاران، می گویند که تهدیدها متوجه به مدیرمسئول رادیوصدای غور، پیش از کشته شدن او با نهادهای امنیتی شریک شده بود و حال، باید این نهادها در مورد پاسخ بگویند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پژواک، بسم الله عادل ایماق مدیر مسئول رادیوصدای غور، شام دیروز جمعه (1، جنوری)، در شهر فیروزکوه در نتیجۀ شلیک گلوله از سوی افراد ناشناس کشته شد.

کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان، با نشر اعلامیه ای گفته است که در ماه اکتوبر سال 2019، بالای موتر وی در شهر فیروزکوه حمله صورت گرفته بود و در ماه نوامبر 2020، شب هنگام بالای خانۀ وی شلیک صورت گرفته و بمب دستی به حویلی او پرتاب شده؛ اما آسیبی به او نرسیده بود.

ترور مسوول رادیو صدای غور؛ اشرف غنی محکوم کرد - اسپوتنیک افغانستان
ترور مسوول رادیو صدای غور؛ اشرف غنی محکوم کرد

منبع افزوده است که عادل، قبلاً تهدیداتی بخاطر کار رسانه یی وی دریافت و آن را با قوماندان امنیه و مسئولان ولایتی شریک ساخته بود؛ اما با وجود آن نیز تدابیر لازم برای محافظت وی روی دست گرفته نشد.

کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان، اکیداً از حکومت افغانستان میخواهد که قضیه عادل را به گونۀ جدی تعقیب و بررسی نموده و هرچه زودتر اطلاعات و پاسخ واضح به جامعه خبرنگاری کشور ارایه نماید.

نی (حمایت کننده رسانه های آزاد درافغانستان) در اعلامیه ای تحت عنوان «جامعه‌ رسانه یی افغانستان، سال جدید میلادی را با قربانی آغاز نمود»، نوشته است که با ترور ایماق، یک بار دیگر ثابت گردید که دشمنان مردم افغانستان به صورت هدفمند، نخبگان جامعه‌  رسانه‌ یی کشور را هدف قرار می‌دهند و آن‌سو حکومت افغانستان نظاره گر بوده و در تأمین امنیت شهروندان ناتوان است.

 منبع افزوده است که نی، پس از دو حمله بر ایماق طی نامه های رسمی، از نهاد های امنیتی ذیربط درخواست پی‌گیری قضایا و تأمین امنیت جان  ایماق را نموده بود و حالا باید نهادهای ذیربط و از جمله وزارت داخله باید پاسخ بگوید.

نی نوشته است: «ما یک‌بار دیگر از جامعه‌ بین‌المللی می‌خواهیم تا با توجه به حضور نیروهای‌شان در افغانستان، در زمینۀ تشریک اطلاعات تهدید آمیز، و هم‌چنان در زمینه بررسی تهدیدهای امنیتی خبرنگاران، کارهایی را انجام دهند.»

نی، یکبار دیگر از حکومت افغانستان می‌خواهد تا راهکار مناسب و پیش‌گیرانه‌ای را برای تأمین امنیت جان خبرنگاران روی دست گیرد و نگذارد جامعه‌ رسانه‌ ای کشور، بیش‌تر از این آسیب ببیند.

مدیر مسئول رادیو صدای غور ترور شد - اسپوتنیک افغانستان
مدیر مسئول رادیو صدای غور ترور شد

در اعلامیه نی آمده است: "با کشته شدن آقای ایماق، تعداد ترورهای هدف‌مند خبرنگاران که در حدود دو ماه اخیر هدف قرار گرفته اند، به ٧ تن رسیده است که تا اکنون از پی‌گیری آن‌ها به‌گونۀ قابل قبول، اطلاعی در دست نیست و همچنان دست‌گاه‌عدلی و قضایی کشور نیز تا حال از حصول و یا تکمیل پرونده‌ای دراین زمینه، خبری مخابره نکرده است".

با این حال، محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در واکنش به ترور بسم الله عادل ایماق گفته است که طالبان و سایر «گروه های تروریستی» با انجام این گونه حملات، صدای رسا و برحق خبرنگاران و رسانه ها را خاموش نمی توانند و حکومت، در راستای حمایت و گسترش آزادی بیان متعهد است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала