منصور: طالبان از نسل جدید ترس دارند

© FB Abdul Hafiz Mansoor حفیظ منصور: تیم مذاکره‌ کننده افغانستان از اشرف غنی دستور نمی‌گیرد
 حفیظ منصور: تیم مذاکره‌ کننده افغانستان از اشرف غنی دستور نمی‌گیرد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عضو هیات مذاکره کننده دولت افغانستان می‌گوید که طالبان، از نسل جدید، پیشرفت زنان و آزادی بیان ترس دارند و آن را یک رشد نامشروع و محکوم به سر کوب می‌دانند.

به گزارش اسپوتنیک، حفیظ منصور عضو هیات مذاکره کننده دولت افغانستان امروز شنبه (13 جدی) در مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان صحبت  گفت:" طالبان برای جلب توجه عامه و تحریک توده از مردم افغانستان، شعار‌های دینی سر می‌دهند اما در میز گفتگو‌ مستندات دینی برای توجه عمل‌شان ندارند و صحبت نمی‌کنند".

وی گفت:" سران طالبان به عملکردشان مشروعیت دینی نمی‌دهند، چون هیچ دلیل دینی برای ادامه جنگ و خشونت ندارند و آنها نه در میز و نه در بحث‌های خصوصی حاضر به مناظره دینی نیستند، ما بار‌ها درخواست مناظره کردیم اما حاضر نشدند چون می‌دانند دلیلی ندارند، به این دلیل آنها یک جریان دینی نیستند اما شعار دینی سر می‌دهند".

استانکزی: حفظ نظام جمهوری و قطع جنگ اولویت‌های دور دوم مذاکرات استند - اسپوتنیک افغانستان
استانکزی: حفظ نظام جمهوری و قطع جنگ اولویت‌های دور دوم مذاکرات استند

وی در پاسخ به سوالی که طالبان تصویر واقعی از افغانستان امروز دارند یا خیر گفت:" هم بلی و هم نخیر؛ بلی دستاورد‌های 19 سال گذشته را یک واقعیت می‌دانستند اما از نسل که تربیه شده‌اند بیم دارند؛ بدون تردید هم از زنان و هم از جوانان؛ می‌گویند اینها تربیه شده امریکایی‌ها هستند نمی‌گفتند که جوانان و زنان از یک فرصت که پیش آمد و حق‌شان بود رشد کرده‌اند بلکه زنان و جوانان را لشکری می‌دانند که امریکا ساخته و با این نسل چه کنیم".

آقای منصور گفت:" طالبان از رسانه‌ها و خبرنگاران می‌ترسند ازهر خبرنگار به همان اندازه هراس دارد که از یک جنرال ارتش هراس دارد اما این دستاورد را به حیث یک حق نمی‌پذیرند بلکه یک واقعیت می‌دانند و تاکید دارند که این روند باید برگرداننده شود و این رشد یک رشد نامشروع و محکوم به سرکوب است".

این عضو هیات مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید برای هیات مذاکره کننده افغانستان دفاع از ارزش‌ها انسانی و حقوق بشری چیزی دشوار نیست اما طرف مقابل (طالبان) آمادگی چنین بحثی را ندارد.

وی بیان داشت:" برخلاف آنچه شنیده می‌شود که اجماعی ملی و بین‌المللی برای صلح افغانستان وجود دارد؛ اما در واقعیت این اجماع وجود ندارد".

آقای منصور تصریح کرد:" شمار از کشور‌ها که در 19 سال اخیر در کنار مردم و دولت افغانستان بودند؛ طرفدار به نتیجه رساندن این گفتگو‌ها هستند و فکر می‌کنم آنها خواهان آوردن یک حکومت موقت هستند اما بیشتر کشور‌های منطقه این برنامه را یک برنامه امریکایی می‌دانند و از آمدن حکومت موقت راضی نیستند".

او افزود:" در داخل کشور مردم و سیاسیون این پروسه را یک فرصت می‌شمارند و خواهان ختم جنگ هستند و عده‌ای هم می‌گویند یک فرصت نیک برای تامین حکومت‌داری خوب است؛ کسانی هم به شدت مخالف حکومت موقت است این دو دستگی واضح اینجا وجود دارد".

آقای منصور گفت، کسانی‌که در راس دولت هستند فکر می‌کنند این معامله شبیه معامله با حکمتیار است اما اکثریت قاطع خواهان حفظ نظام جمهوریت هستند و می‌پندارند با رفتن یک شخص و آمدن کسی دیگر در راس قدرت ارزش تامین صلح را دارد.

او خاطر نشان کرد که هیات دولت جمهوری اسلامی افغانستان در یک وضعیت حساس دشوار قرار دارد.

آقای منصور گفت:" جانب طالبان فقط عناوین اجندای خویش را گفته اما تاهنوز آنرا تفسیر نکرده‌اند، مثل عناوین "شورای اسلامی" و "زعامت" که هنوز تبیین نکرده‌اند و از یک طرف هم چیزی را بنام جمهوریت و نظام نمی‌پذیرند می‌گویند ما با امریکا صحبت کردیم و اداره کابل هم زیر مجموع آن است شما می‌توانید نماینده مردم باشید".

گفتگو‌های صلح میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان نزدیک به چهار ماه قبل در قطر آغاز شد، دو طرف روی کار شیوه مذاکرات به توافق رسیدند و پس از آن به وقفه 21 روزه رفتند و انتظار می‌رود که دور جدید مذاکرات در جریان هفته جاری آغاز شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала