آلودگی هوا؛ مرگ نزدیک به 5 هزار نفر در کابل در یک سال گذشته

© Sputnik / Alexander Grashchenkov /  مراجعه به بانک تصاویر مرگ نزدیک به 5 هزار نفر در کابل بر اثر آلودگی هوا در یک سال گذشته
مرگ نزدیک به 5 هزار نفر در کابل بر اثر آلودگی هوا در یک سال گذشته - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که بیماری‌های برخاسته از آلوده‌گی هوا در یک سال پسین جان نزدیک به پنج هزار تن را در افغانستان گرفته اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون 1، معصومه جفعری، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید که مشکل تنفسی و ایست قلبی، در صدر بیماری‌های ناشی از آلوده‌گی هوا قرار دارد.

او تایید می‌کند که نزدیک به سه‌هزار تن بر اثر مشکل‌های تنفسی و بیش از دوهزار تن هم بر اثر ایست قلبی در یک سال پسین جان شان را از دست داده اند.

 سازمان ملل: آلودگی شدید هوا، مرگ و میر ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد - اسپوتنیک افغانستان
سازمان ملل: آلودگی شدید هوا، مرگ و میر ناشی از کرونا را افزایش می‌دهد

براساس داده‌های وزارت صحت عامه، در جریان یک سال بیش از ۲۰ میلیون تن که به نحوی بیماری تنفسی داشته اند به مرکزهای صحی مراجعه کرده‌اند.

محمدناصر محقق، یکی از پزشکان کشور می‌گوید که آلوده‌گی هوا در کلان شهرهای افغانستان، تهدید بزرگ برای سلامتی یک نسل است و اثرهای ویرانگر آلوده‌گی‌ها می‌تواند چندین سال بعد نمایان شود.

نیک محمد، رییس تفتیش اداره‌ی ملی محافظت از محیط زیست می‌گوید که آلوده‌گی هوا نسبت به سال گذشته کمتر شده‌است، اما او خواهان مبارزه‌ی همگانی است.

اما شماری از شهروندان کشور می‌گویند که حکومت برای مهار آلوده‌گی هوا برنامه‌ی موثر ندارد و نهادهای مسوول به گونه‌ی نمایشی اقدام می‌کنند.

در سال‌های پسین کابل، دهلی، تهران، کراچی، بیجنگ و چند شهر دیگر آسیایی در میان آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته‌اند.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سالانه هفت میلیون تن به بیماری‌های تنفسی و سرطان ریه مبتلا می‌شود.

خامه بودن جاده، نبود فضای سبز، گشت و گذار موترهای فرسوده و استفاده از سوخت دودزا، از دلیل‌های اصلی آلوده‌گی هوا گفته شده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала