مشاور امنیت ملی بایدن توافق با طالبان را تایید کرد

© AP Photo / Carolyn Kasterمشاور امنیت ملی بایدن توافق با طالبان را تایید کرد
مشاور امنیت ملی بایدن توافق با طالبان را تایید کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نامزد پیشنهادی مشاور امنیت ملی جو بایدن توافقنامه آمریکا و طالبان را تایید کرد.

به گزارش اسپوتنیک، جیک سالیوان گزینه جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، برای سمت مشاور امنیت ملی تلویحا توافق آمریکا و طالبان را تایید کرده و می‌گوید رابطه آمریکا و طالبان براساس این توافقنامه شکل گرفته است.

سالیوان در گفتگو با  شبکه CNN گفت که براساس این توافقنامه هر دو طرف تعهداتی دارند که باید آن را انجام دهند.

او گفت طالبان باید خشونت را کاهش دهند و با حسن نیت با نمایندگان دولت افغانستان مذاکره کنند.

طالبان: در مذاکرات با آمریکا تعهد سپردیم به نیروهای شان حمله نکنیم - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: در مذاکرات با آمریکا تعهد سپردیم به نیروهای شان حمله نکنیم

مشاور امنیت ملی جوبایدن، گفت: «در حال حاضر یک توافق نامه طالبان ایالات متحده وجود دارد واین سند برخی از تعهدات را به ایالات متحده و برخی از تعهدات را نیز به طالبان تحمیل می کند. تعهدات طالبان شامل قطع ارتباط با القاعده ، نه فقط در گفتار بلکه در عمل ، کاهش خشونت و شرکت در مذاکرات با حسن نیت با دولت افغانستان است زیرا در نهایت ، یک توافق میان طالبان و دولت افغانستان است که قرار است به نوعی به نتیجه و حل و فصل مسالمت آمیز منجر شود تا به ما امکان دهد به آنچه که هدف همه است وآن پایان دادن به درگیری در افغانستان است، برسیم.

وی گفت  ایالات متحده ، زیر نظر رئیس جمهور جو بایدن ، از دیپلماسی در این راستا حمایت خواهد كرد  تا مطمین شویم كه افغانستان دیگر هرگز به پناهگاهی امن برای حمله هراس افگنان به ایالات متحده تبدیل نمی شود.»

از سویی هم طالبان، آمریکا را به سرپیچی از توافق نامه دوحه متهم می سازند و می گویند که نیروهای آمریکایی در ولایت های ننگرهار، کندهار و هلمند در برابر گروه طالبان عملیات های هوایی انجام داده اند.

 اما سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان سرپیچی از توافق نامه دوحه را رد می کند و طالبان را مسوول حمله ها و قتل های هدفمندانه برمقام های حکومتی، رهبران جامعه مدنی و خبرنگاران می داند.

سنی لگیت، سخنگوی نیروهایآ در افغانستان، گفت: «اتهام های طالبان که آمریکا توافقنامه با طالبان را نقض کرده نادرست است. نیروهای آمریکایی واضح و پیوسته گفته اند که در برابر حمله های طالبان، از نیروهای افغان دفاع می کنند. ما بار دیگر از تمامی طرف ها می خواهیم که خشونت ها را کاهش دهند.»

آمریکا و طالبان حدود 10 ماه پیش توافق‌نامه‌ای را امضا کردند و بر بنیاد آن نیروهای امریکایی ظرف 14 ماه از افغانستان خارج می‌شوند و طالبان ارتباط شان با گروه‌های تروریستی را قطع کرده و به مذاکرات داخلی حاضر می‌شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала