مجلس نمایندگان: حکومت با آزادی جاسوسان چینی قانون را نقض کرده‌است

© Photo / ارگمجلس نمایندگان: حکومت با آزادی جاسوسان چینی قانون را نقض کرده‌است
مجلس نمایندگان: حکومت با آزادی جاسوسان چینی قانون را نقض کرده‌است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیروهای ویژۀ ریاست‌جمهوری جاسوسان چینی را با خود برده و اجازه ندادند که از سوی نیروهای امنیتی بازجویی شوند.

دستگیری ده چینایی به اتهام تروریستی در کابل  - اسپوتنیک افغانستان
دستگیری ده چینایی به اتهام تروریستی در کابل 
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیسیون امنیتی و استخباراتی مجلس نمایند‌گان می‌گوید، که حکومت ده جاسوس چینی را که اخیرأ بازداشت کرده بود، آزاد کرده‌است؛ کاری‌که به‌گفتۀ اعضای این کمیسیون نقض قانون است.

خان آغا رضایی، رییس این کمیسیون می‌گوید، که بیجنگ به حکومت افغانستان وعده سپرده‌است که این جاسوسان در چین محاکمه خواهند شد، اما به‌گفته او این‌کار عملی نیست.

بربنیاد اطلاعات آقای رضایی، اندکی پس از آن‌که نیروهای امنیتی این جاسوسان را در کابل بازداشت کردند، نیروهای ویژۀ ریاست‌جمهوری آنان را با خود بردند و اجازه ندادند که از سوی نیروهای امنیتی بازجویی شوند.

 رضایی افزود: «متأسفانه حتا فرصت تحقیق برای نیروهای امنیتی افغانستان یا برای مسؤولین داده نشده‌. این‌ها گرفتار شدند؛ یک روز بعدش حکومت افغانستان مداخله می‌کند، این‌ها را می‌گیرد، یک طیاره چارتر می‌آید همۀ شان را می‌برد».

روبینا جلالی، عضو کمیسیون امنیتی و استخباراتی مجلس نیز بیان داشت: «جاسوس‌ها بیایند در شهر کابل کابل خانه کنند و همه ای مسایل را در دست بگیرند؛ باز آن‌ها پذیرای شوند از جانب حکومت؛ این قابل قبول نیست».

در همین حال، رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند، که این ده جاسوس چینی، از سوی رییس‌جمهور غنی عفو شده‌اند. بربنیاد گزارش‌های رسانه‌های هندی، امرالله صالح، معاون نخست رییس‌جمهور و حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور در انتقال این جاسوسان به چین نقش داشته‌اند.

بلقیس روشن، عضو مجلس نمایند‌گان اظهار داشت: «مطمیناً که از کشور چین اگر جاسوس‌هایش را آزاد کردند - یا به احترام روان کردند، همانطوری‌که انس حقانی و مالی خان امریکایی را که می‌گیرند آزاد می‌کنند؛ در این هم صد فیصد که امتیاز گرفتند».

شماری از سیاست‌گران می‌گویند، که ممکن یکی از علت‌های رهایی زودهنگام جاسوسان چینی از سوی رییس‌جمهور غنی، کسب پشتیبانی چین از حکومت افغانستان در روند صلح کشور باشد.

آصف ننگ، والی پیشین لغمان گفت: «این قیمت بسیار کوچک است نسبت به این‌که ما روابط دیپلوماتیک و روابط دوجانبه را نگهداریم. به نظرمن این یک گپ عادی است».

یادآوری می کنیم، که بربنیاد گزارش روزنامۀ هندوستان تایمز این ده جاسوس چینی بیست وسه روز در افغانستان نگهداری شدند و سپس حکومت چین در یک هواپیمای چارتر آنان را از کابل بیرون کشید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала