چهار هزار یخچال طبیعی افغانستان کاملاً خشک خواهد شد

© REUTERS / China Daily یخچال طبیعی افغانستان
 یخچال طبیعی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
علت ذوب و خشک شدن یخچال‌های طبیعی افغانستان، بالا رفتن درجۀ حرارت در نتیجۀ تولید گازهای گل‌خانه‌یی بخصوص در کشورهای همسایه افغانستان گفته می‌شود

به گزارش اسپوتنیک، طلوع خبر داده است که براساس ارزیابی‌های جهانی، در نتیجۀ گرم شدن هوا یخچال‌های طبیعی افغانستان در حال ذوب شدن استند.

ارزیابی‌های چند نهاد جهانی که بخش آن از سوی شبکۀ تحلیل‌گران افغانستان پخش شده‌اند، نشان می‌دهند که پیامدهای ذوب شدن این یخچال‌های طبیعی سرازیر شدن سیلاب و خشک‌سالی برای افغانستان خواهد بود.

60 درصد آب های آشامیدنی افغانستان آلوده است - اسپوتنیک افغانستان
60 درصد آب های آشامیدنی افغانستان آلوده است

محمد قاسم حیدری، معین انسجام وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث گفت: «در افغانستان عوامل دیگر مانند ازبین بردن سرسبزی‌ها، قطع جنگلات و استفاده بی رویه از جنگلات از عوامل متعددی است که روی این یخچال‌ها تاثیر زیاد دارد.»

ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که چهارده درصد از مساحت یخچال‌های طبیعی افغانستان در سال‌های 1990 تا 2015 نابود شده‌اند که اثرگذاری مستقیم بر وضع آب و هوای این کشور داشته‌است.

سید حسن پکتیاوال، عضو مجلس نماینده‌‎گان بیان داشت: «در این قسمت متوجه این موضوع شوند و هرچه زودتر دست به کار شوند تا ما در آینده با مشکل بزرگ روبه‌رو نشویم و یک فاجعه انسانی و اقلیمی در افغانستان به‌میان نیاید.»

بخش بزرگی از یخچال‌های طبیعی افغانستان در سلسه کوه‌های هندوکش قرار دارد که حفظ آن برای زنده‌گی یک اعشاریه سه میلیارد جمعیت در کشورهای چون افغانستان، پاکستان، هند، نیپال و چین حیاتی است.

نظام‌الدین خپلواک، سخن‌گوی ادارۀ تنظیم امور آب گفت: «یخچال‌های که ذوب شوده خطر هم دارد. بخاطری که با ذوب آن آب کم می‌شود و روی آب‌های زیرزمینی هم تاثیر دارد و کاهش میابد.»

در ارزیابی سال 2020 بانک جهانی نیز به این نتیجه رسیده ااست که بخش‌های کوهستانی افغانستان در معرض خطر بیشتر طغیان سیل دریاچه‌های تشکیل یافته از آب شدن یخچال‌ها قرار گرفته‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала