رییس هیات گروه طالبان هنوز از پاکستان به دوحه نرفته ‌است

© Photo / twitter account of naeem wardakرییس هیات گروه طالبان هنوز از پاکستان به دوحه نرفته ‌است
رییس هیات گروه طالبان هنوز از پاکستان به دوحه نرفته ‌است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع نزدیک به طالبان، مطرح شدن بحث حکومت موقت را از سوی فرستاده ویژه ای ایالات متحده امریکا، علت تأخیر در سفر همه اعضای هیات گروه طالبان به قطر می‌دانند.

   ادامه مذاکرات؛ هیات مذاکره‌ کننده دولت دوشنبه به قطر می ‌رود - اسپوتنیک افغانستان
ادامه مذاکرات؛ هیات مذاکره‌ کننده دولت دوشنبه به قطر می ‌رود
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، درحالی‌که تیم‌های کاری هیات‌ مذاکره‌کنندۀ افغانستان و طالبان بحث‌ها را دربارۀ صلح در دوحه آغاز کرده‌اند، اما منابع می‌گویند، که تاکنون شیخ عبدالحکیم حقانی، رییس هیات مذاکره کنندۀ طالبان و شماری از اعضای این هیات هنوز از پاکستان به قطر نرفته‌اند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر، شیخ عبدالحکیم حقانی و شماری از اعضای هیات طالبان پس از توقف دور نخست مذاکرات به تاریخ ۲۴ قوس، به پاکستان رفتند و هیات جمهوری اسلامی افغانستان به کابل برگشتند.

منابع نزدیک به طالبان، مطرح شدن بحث حکومت موقت را از سوی زلمی خلیل‌زاد، علت تأخیر در سفر همه ای اعضای هیات طالبان به قطر می‌دانند؛ اما سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان، نرفتن عبدالحکیم حقانی را به قطر نمی‌پذیرد.

هیات دولت افغانستان به تاریخ شانزدهم ماه جاری هجری خورشیدی به دوحه رفتند تا دور دوم مذاکرات صلح را آغاز کنند. اما اکنون شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که برخی از اعضای هیات جمهوری اسلامی افغانستان نیز بدلایل شخصی هنوز به دوحه نرسیده‌اند.

مجیب‌الرحمان رحیمی، رییس امور رسانه‌های شورای عالی مصالحۀ ملی بیان داشت: «بیشتر از اعضای هیات در قطر حضور دارند، بحث‌های مقدماتی هم آغاز شده شماری از اعضای هیات، هم هیئت جمهوری اسلامی افغانستان و هم هیئت طالبان تا هنوز نرسیده‌اند   تعداید شاید به دلایل شخصی سفر شان تأخیر شده».

ناجیه انوری، سخن‌‎گوی وزارت صلح نیز اظهار داشت: «دیروز کمیته‌های کاری دو طرف برای توحید و ترتیب آجندا جلسه داشتند».

در همین حال، برخی از احزاب سیاسی امروز در نشستی در کابل، بر تأمین آتش‌بس تأکید کردند و گفتند، که طرح حکومت موقت برای آنان پذیرفتنی نیست.

الماس زاهد، مشاور رییس‌جمهور بیان داشت: «جنگ‌ها در جریان صلح شدت پیدا کرده‌‌است. وقتی پرسان می‌کنیم می‌گویند به خاطر دستاوردهای شان است که ما دستاورد داشته باشیم».

سید جواد حسینی، رییس حزب عدالت و توسعه نیز تصریح کرد: «بحث دولت موقت یک بحث زودهنگام است. شما در مورد آتش بس فیصله کنید که یک نیاز اولیه است».

دور دو دوم مذاکرات صلح در دوحه مرحلۀ سرنوشت سازی گفته شده‌است و اعضای هیئت مذاکره کننده می‌گویند، که در این دور مسایل آتش‌بس و چگونگی نظام آینده به بحث و رأی‌زنی گرفته خواهند شد.

طرح ایجاد حکومت موقت در یک هفتۀ اخیر از سوی برخی از سیاست گران مطرح شده‌است اما رییس جمهور غنی با این طرح مخالفت کرده‌است.

در این میان، پس از سفر برخی از سیاست‌گران دیگر به پاکستان، وزارت خارجۀ این کشور می‌گوید که کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان برای دیدار با مقام‌های پاکستانی و گفت‌وگو دربارۀ مسأله صلح به اسلام‌آباد خواهد رفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала