رحمانی: مجلس اجازه نمی‌دهد که کسی با تفسیر شخصی از قانون، دارایی عامه را حیف‌ومیل کنید

© Photo / میر رحمان رحمانی فیسبوکرحمانی: مجلس اجازه نمی‌دهد که کسی با تفسیر شخصی از قانون، دارایی عامه را حیف‌ومیل کنید
رحمانی: مجلس اجازه نمی‌دهد که کسی با تفسیر شخصی از قانون، دارایی عامه را حیف‌ومیل کنید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس مجلس نمایندگان، در واکنش به سخنان اخیر رییس‌جمهور غنی، می‌گوید این مجلس اجازه نمی‌دهد که کسی با تفسیر شخصی از قانون، دارایی‌های عامه را حیف‌ومیل کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ورزنامه صبح کابل، میررحمان رحمانی، در نشست عمومی روز دوشنبه (22، جدی)، مجلس نمایندگان سخن می‌زد، گفت که این مجلس اجازه نمی‌دهد کسی با توجیه سلیقه‌ای و تفسیر شخصی از قانون، دارایی‌های عامه را حیف‌ومیل کرده و از آن در برنامه‌های گروهی و کمپینی استفاده کند.

پرداخته شدن کرایه خانه شخصی رییس احصایه از بودجه دولت - اسپوتنیک افغانستان
پرداخته شدن کرایه خانه شخصی رییس احصایه از بودجه دولت

به گفته‌ی او، سخنان اخیر رییس‌جمهور غنی نشان‌دهنده‌ی «ناآگاهی» او از قانون اساسی است.

آقای رحمانی تاکید کرد که بر اساس قانون اساسی، تعدیل بودجه از صلاحیت‌های حکومت است؛ اما تصمیم‌گیری و تایید آن از صلاحیت مجلس نمایندگان است.

او افزود: :مدت‌ها است که حلقه‌ای در پی بی‌حرمتی به مجلس است. تا زمانی که تعدیلات مجلس در بودجه پذیرفته نشود، به جای وزیران ردشده افراد دیگری معرفی نشوند و واحدهای تازه ایجادشده حذف نشوند؛ به تعطیلات زمستانی نمی‌رویم و بودجه را تایید نمی‌کنیم".

رییس‌جمهور غنی، در نشست روز چهارشنبه (17 جدی)، کابینه، به رد بودجه‌ی سال مالی 1400 خورشیدی از سوی مجلس نمایندگان واکنش نشان داده و گفته بود که پارلمان جای حکومت را گرفته نمی‌تواند.

او افزوده بود: :پارلمان جای دولت را از نگاه قانون اساسی گرفته نمی‌تواند. قانون اساسی وضاحت کامل دارد که تهیه و ارایه‌ی بودجه، کار قوه‌ی اجراییه است و مسئولیت پارلمان این است که یا تایید و یا رد کند. ما توان درج میلیاردها پروژه‌ی سلیقه‌ای را نداریم".

غنی: کمیسیون مبارزه علیه فساد اداری باید از نگاه بودجه مستقل شود - اسپوتنیک افغانستان
غنی: کمیسیون مبارزه علیه فساد اداری باید از نگاه بودجه مستقل شود

پیشتر از آن، طرح بودجه‌ی سال مالی 1400 خورشیدی، از سوی مجلس نمایندگان رد شده بود.

نمایندگان مجلس، بیرون کردن 1131 پروژه‌ی ولایتی، در نظر گرفتن بیش از 13 میلیارد افغانی در کود احتیاطی که روشن نیست در کجا مصرف می‌شود و جا دادن بیش از 2 میلیارد افغانی در کودهای 91 و 92 را از مشکلات این بودجه عنوان کرده‌اند.

در سند بودجه برای سال مالی 1400 خورشیدی، 452  میلیارد افغانی پیش‌بینی شده است. از این میان، 295 میلیارد افغانی بودجه‌ی عادی و 156 میلیارد افغانی بودجه‌ی انکشافی در نظر گرفته شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала