کار عملی استحکام منار باستانی جام آغاز خواهد شد

© Photo / وبسایت جام غورمنار باستانی جام در ولایت غور افغانستان
منار باستانی جام در ولایت غور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسئولان بخش فرهنگی یونسکو در افغانستان و وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور از آغاز کار عملی استحکام سازی منار باستانی جام غور خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، روز گذشته،(23 جدی) محمد طاهر ظهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در نشستی با مسئول بخش فرهنگی یونسکو در افغانستان و نمایندۀ نهاد (الف)، بر شروع کار مستحکم سازی، منار جام غور تاکید کرد.

این اثر باستانی در سال 2002 جز میراث جهانی در سازمان یونسکو و حدود یک ماه قبل هم در سازمان میراث فرهنگی جهان اسلام "آیسیسکو" ثبت شد.

در نشست روز گذشته "سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ خاطر نشان کرد، یونسکو در دو سال گذشته در زمینۀ استحکام منار جام، اقدام عملی نکرده است و از جانبی هم منار جام در وضعیت خوبی قرار ندارد". 

منار باستانی جام در ولایت غور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
منار جام ولایت غور ثبت آثار میراث‌های فرهنگی جهان اسلام شد

وی افزود وزارت اطلاعات و فرهنگ از یونسکو می‌خواهد که در نشست آینده که 10 روز بعد برگزار خواهد شد، برنامۀ عملی خود را در راستای استحکام منار جام، به وزارت اطلاعات و فرهنگ ارائه کند و کار عملی پروژۀ منار جام را در بهار سال آینده آغاز کند.

در این نشست همچنین مسئولان سازمان یونسکو در افغانستان، بر شروع کار مستحکم سازی، منار جام غور وعده همکاری با وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان را داده اند.

آنان گفته طی دو تا سه ماه آینده کار استحکام سازی این برج را آغاز خواهند کرد.

مسئول نهاد "الف" در افغانستان هم از آمادگی شان در راستای کمک به این روند را داده اند.

این در حالیست که دومین سازه‌ای خشتی جهان با قدامت چندصد ساله، در وضعیت نامناسب و در بین دره‌ای نسبتا سیل خیز قرار گرفته است و هرساله به اثر ریزش آب فراوان با خطر نابودی روبرو می‌شود.

همچنین موجودیت درگیری‌ها بین دولت و گروه‌های مخالف آن، در اطراف این منار و تسلط طالبان در اطراف آن باعث شده حکومت و نهاد‌های جهانی نتوانند در بخش اعمار بخش‌های فرسوده آن تا کنون اقدام جدی کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала