اعتراض به کشته شدن ضیاء ودان/جوانان خوست دروازه‌ های ادارات دولتی را بستند

© Photo / Tariq Arian ضیا ودان سخنگوی محافظت عامه
ضیا ودان سخنگوی محافظت عامه  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جوانان و فعلان مدنی خوست در واکنش به قتل ضیا ودان دست به اعتراض زده و دروازه‌های تمام اداره‌های دولتی را بستند. آنها از حکومت مجازات عاملان را درخواست می‌کنند.

ضیا ودان، سخنگوی ریاست تصدی ملی محافظت عامه وزارت داخله بود و پیش از آن، فعالیت‌های مدنی انجام می‌داد. آقای ودان با دو هم‌کارش (یک‌شنبه، بیست‌ویکم جدی) هنگامی که به سوی وظیفه در حرکت بودند، در نتیجۀ انفجار ماین مغناطیسی در موتر حامل‌شان در منطقۀ سرک اول کارته‌نو، از مربوطات حوزۀ هشتم امنیتی شهر کابل کشته شدند. در این روی‌دا یک تن هم زخمی شد.

 شماری از باشنده‌گان و فعالان مدنی ولایت خوست در پیوند به قتل ضیا ودان اعتراض کردند. آنان در واکنش به قتل ضیا ودان دروازه‌های تمام اداره‌های دولتی این ولایت را بسته و خواستار بازداشت عاملان قتل او شده‌اند.

معترضان می‌گویند که اگر عاملان قتل ضیا ودان بازداشت نشوند، حکومت خود مسئول قتل اوست.

  • زین‌الله، باشندۀ ولایت خوست در این گردهمایی اعتراضی می‌گوید، قتل‌های هدف‌مند در دو ماه گذشته در کابل و دیگر ولایت‌ها افزایش یافته است. به گفتۀ او، هدف آنان از این اعتراض این است که دولت عاملان قتل جوانان، به‌ویژه آقای ودان را بازداشت و مجازات کند.

معترضان که با خود شعار حمل می‌کنند، حکومت مرکزی و دیگر مقام‌های دولتی را در قتل‌های هدفمند دخیل می‌دانند و خواستار بازداشت عاملان قتل ضیا ودان‌اند.

  • فریدالله قربان، دیگر باشندۀ خوست در این اعتراض می‌گوید، حکومت و طالبان هر دو باید از کشتار مردم دست بردارند و با هم صلح کنند.

او می‌گوید: «مردم را به‌نام طالب و سرباز می‌کشند. مردم بر تمام طرف‌هایی که در جنگ دخیل‌اند صدا می‌کنند که این کشور به صلح نیاز دارد، اگر طالب است یا حکومت، برای خیر ملت باید صلح کنند.»

کشته شدن ضیا ودان، سخنگوی ریاست تصدی ملی محافظت عامۀ وزارت داخله واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.

  • ارگ ریاست‌جمهوری این حمله را نکوهش کرد و آن را جنایت ضد انسانی و مخالف ارزش‌های اسلامی خواند. رئیس جمهوری اسلامی افغانستان ضمن اینکه بخاطر شناسایی و مجازات عاملین این حمله وحشیانه به ارگان های مربوطه هدایت داد، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خویش را به خانواده های شهدای این رویداد، ابراز می کند.
  • حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در واکنش به کشته شدن سخنگوی ریاست تصدی ملی محافظت عامۀ وزارت داخله،   ضمن ابراز تسلیت به خانواده ضیاء ودان  این جنایت را محکوم کرد.

 در پیام حامد کرزی که در صفحه فیسبوک وی نشر شد گفته شده است: ضمن تقبیح این حادثه المناک مراتب تسلیت و همدردی خود را به خانواده و دوستان شهید ضیاء ودان و همکاران شهیداش ابراز داشته از بارگاه خداوند لایزال برای شهداء بهشت برین و برای بازمانده‌گان شان صبر جمیل استدعا مینمایم.

این پیام آقای کرزی واکنش های زیادی را به همراه داشت. کاربران حکومت و شخص کرزی و رئیس جمهور را در ترور های هدفمند امروز مقصر می دانند.

  • مختار وفایی نوشته: شمار افرادی که کارنامه تروریست‌ها را به زبان پشتو نقد می‌کنند اندک است. یکی از این افراد شجاع، ضیاء ودان بود.او تفکر ویرانی و جهاد را به زبان پشتو در رسانه‌ها نقد می‌کرد. ضیاء در کابل کشته شد. یک طالب خبر مرگ او را این‌گونه نوشت: ضیاء ودان مخالف سرسخت جهاد و اسلام نابود شد.

از سوی دیگر خانواده ضیاء‌ ودان می‌گوید که حکومت افغانستان باید عاملان قتل آقای ودان را به جزای اعمال‌شان برساند.

  • اسما ودان خواهر 21 ساله او گفته است: "‌ ضیاء برادرم زندگی مشکل و مصروفی را داشت. اما از صبر و حوصله زیاد برخوردار بود. از وی 5 فرزند که یکی آن پسر 3 ماهه است و چهار دیگر دختر برجا مانده، پس از درگذشت ودان اکنون تمام مسئولیت بردوش من است."
طارق آرین سخن‌گوی وزارت امور داخله افغانستان گفته است که بررسی‌ها را در پیوند به قتل ضیاء ودان آغاز کرده‌اند.

 تاکنون هیچ گروهی به‌شمول طالبان مسوولیت این انفجار راه به عهده نگرفته‌است. اما سخنگوی وزارت امور داخله تاکید می‌کند که استفاده از مواد انفجاری تعبیه‌شده و ماین‌ها، جنایت جنگی محسوب می‌شود و طالبان مسوول این جنایت‌ها و کشتار اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала