گزارش: رویکرد دولت بایدن دربارۀ صلح افغانستان نا روشن است

© Sputnik / Zohra Ishmukhametovaگزارش: رویکرد دولت بایدن دربارۀ صلح افغانستان نا روشن است
گزارش: رویکرد دولت بایدن دربارۀ صلح افغانستان نا روشن است  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر بنیاد گزارش گروه جهانی بحران، در حالی که تا یک هفتۀ دیگر جو بایدن همچون رئیس‌جمهور تازۀ امریکا کارش را آغاز خواهد کرد، اما رویکرد دولت او دربارۀ روند صلح افغانستان نا مشخص است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، در این گزارش که امروز (چهارشنبه، 24 جدی) توسط گروه جهانی بحران پخش شده‌است، آمده‌است که در اوضاع کنونی خشونت‌های طالبان افزایش یافته‌است و حکومت افغانستان سرگرم مدیریت امنیت و چالش‌های سیاسی چند بعدی است و به‌گونۀ کامل روشن نیست که مذاکرات صلح به کجا می‌انجامد.

اما با این هم، فرصت کنونی را برای صلح بهترین راه برای پایان بیش از چهاردهه جنگ در افغانستان می‌داند و بر زنده نگهداشتن این فرصت، تأکید کرده است.

گزارش می‌افزاید که امریکا می‌خواهد روند صلح افغانستان زودتر پیشرفت کند، اما به نظر می‌رسد که در این کار تاکنون، موفق نبوده‌است.

قریشی: رهبران افغانستان از فرصت صلح با طالبان استفاده کنند - اسپوتنیک افغانستان
قریشی: رهبران افغانستان از فرصت صلح با طالبان استفاده کنند

بر بنیاد این گزارش، «در اواخر سال 2018، در آغاز مذاکرات طالبان با امریکا، زلمی خلیل‌‎زاد، ادعا کرد که مذاکره‌کننده‌گان یک مهلت شش ماهه برای صلح دارند، اما مذاکرات برای بیش از یک سال، به درازا کشیده شد».

گروه بحران می‌گوید که یکی از دلایل آهسته بودن روند صلح افغانستان این است که طرف‌های مذاکره‌کننده منتظر نتایج انتخابات امریکا و روی کار آمدن حکومت تازه بوده‌اند و از همین‌رو خشونت‌ها ادامه یافته‌اند و طالبان نیز با شیوه‌های متفاوت، جنگ را به پیش برده‌اند.

در ادامۀ گزارش آمده‌است که با افزایش تحرکات طالبان و واکنش نیروهای امنیتی افغان، سبب بی‌اعتمادی و بدبینی از هر دو طرف شده‌است و امیدواری افغانان به روند صلح کمرنگ‌تر می‌شود.

در گزارش تأکید شده‌است: «یکی از مواردی متفاوت حکومت بایدن با ادارۀ ترمپ، تأکید مجدد بایدن بر ثبات منطقه خواهد بود، چیزی که مورد توجه ترمپ نبود. انتظار می‌رود بایدن رویکرد خروج مسؤولانه را از افغانستان، در پیش گیرد».

بر بنیاد این گزارش، گروه بین‌المللی بحران، احتمالاً طالبان روند خروج کامل سربازان امریکایی را نمایانگر برگشت شان به قدرت بپندارند، در حالی‌که حکومت افغانستان نگران از دست دادن بزرگترین دستاوردهای دودهه گذشته است.

گروه بحران پیش‌بینی می‌کند که بایدن طرفدار یک حضور کوچک نیروهای امریکایی درافغانستان است، اما مخالفت طالبان با هر گونه تأخیر در خروج، سبب ایجاد مانع تازه در برابر روند صلح خواهد شد.

دور دوم مذاکرات

با گذشت یک هفته از آغاز دور دوم مذاکرات صلح افغانستان در قطر چندین تن از اعضای هیئت‌های دوطرف به دوحه برنگشته‌اند.

قیصر در دیدار با خلیلی: روند صلح افغانستان اوج دوران صلح و شکوفایی در افغانستان و منطقه خواهد بود - اسپوتنیک افغانستان
قیصر در دیدار با خلیلی: روند صلح افغانستان اوج دوران صلح و شکوفایی در افغانستان و منطقه خواهد بود

عبدالمتین بیگ، نادر نادری، فوزیه کوفی و فاطمه گیلانی از اعضای هیئت‌های جمهوری اسلامی افغانستان و مولوی عبدالحکیم رئیس هیئت مذاکره‌کنندۀ طالبان و نیز ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی این گروه در دوحه به آن شهر بر نگشته‌اند.

درهمین حال، شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان و شهرندان کشور انتقاد دارند که اعضای هیئت‌های دو طرف نباید مسایل شخصی خود را نسبت به مسایلی ملی از جمله صلح، اولویت دهند.

بربنیاد اطلاعات رسیده به طلوع‌نیوز شماری از اعضای هیئت‌های دو طرف نزد خانواده‌های شان در کشورهای خارجی به سر می‌برند.

اما یک عضو هیئت جمهوری اسلامی افغانستان که در کابل به سر می‌برد می‌گوید که تاکنون رایزنی‌ها دربارۀ آجندای اصلی آغاز نشده‌اند و اعضای باقی مانده نیز به‌زودی به دوحه خواهند رفت.

فوزیه کوفی، عضو هیئت جمهوری اسلامی افغانستان در این باره گفت: «مذاکرات به شکل گروه‌های تماس و کوچک راه اندازی می‌شود، شماری از همکارهای ما در گروه‌های تماس تنظیم شده‌اند که بحث‌های ابتدایی و مقدماتی را به پیش ببرند. سایر اعضا و چند تنی که به دلایل شخصی تا حال نه رفته‌اند به‌زودی می‌روند و به شکل نوبت وار در گروه‌های تماس شرکت می‌کنند».

هم‌زمان با این ادامه رایزنی‌ها، میان هیئت‌های دو طرف در دوحه قطر تاکنون پیشرفتی نداشته‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала