افتتاح سه پروژه مشترک میان افغانستان و ترکمنستان

© Photo / ARGافتتاح سه پروژه مشترک میان افغانستان و ترکمنستان
افتتاح سه پروژه مشترک میان افغانستان و ترکمنستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهور غنی و رییس جمهور ترکمنسان در یک نشست مجازی سه پرژوه بشمول خط آهن آقینه- اندخوی را افتتاح کردند.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور غنی در مراسم گشایش سه پروژۀ مشترک میان افغانستان و ترکمنستان گفت که جای افتخار است که افغانستان پس از یک‌صد و چند سال، روابط دیرینه‌اش را با کشور های آسیای میانه تجدید می‌کند.

وی می‌گوید که افغانستان و ترکمنستان از روابط دیرینه برخوردار اند و این مناسبات در طول تاریخ موفقیت آمیز بوده است.

آقای غنی افزود: بهره‌برداری پروژه‌های مانند اتصال خط آهن، فایبر نوری، برنامه‌های بزرگ مانند انتقال برق به پاکستان (تاپ) و انتقال گاز به کشور های هند و پاکستان( تاپی) و شبکه فایبر آپتیک که آسیای جنوبی را از راه زمین به اروپا و باقی کشورهای جهان وصل خواهد کرد، سبب تغییرات بهتر در زندگی مردم افغانستان و بهبود وضعیت کشورهای منطقه خواهد شد.

رییس جمهور غنی گفت: اهمیت موقعیت افغانستان منحیث چهارراه اتصال آسیای مرکزی با جنوب، شرق و غرب آسیا، بهره‌برداری و ادامۀ کار پروژه‌های مهم اقتصادی و زیربنایی از جمله افتتاح خط آهن خواف - هرات که اخیراً شاهد آن بودیم، به اثبات می‌رساند که دیدگاه ما برای اتصال منطقوی رویا نه، بلکه یک واقعیت انکار ناپذیر است.

به گفته وی، مردم افغانستان در آیندۀ نه چندان دور شاهد افتتاح پروژه‌های دیگر که افغانستان را به چهارراه منطقه تبدیل می‌کند، نیز خواهند بود.

آقای غنی گفت که همکاری‌های منقطوی ما با کشور ترکمنستان نهایت مهم است، از این لحاظ افغانستان با ترکمنستان به شکل سه جانبه (افغانستان – ترکمنستان – آمریکا)، (افغانستان – ترکمنستان – ایران)، (افغانستان- ترکمنستان – آذربایجان) همکاری دارند.

وی افزود: تکمیل کار ساخت لین 500 کیلوولت از آقینه الی شبرغان و لین 220 کیلوولت از شبرغان الی مزار شریف، گام مهمی برای توسعه مناسبات اقتصادی و وصل شدن دو کشور می‌باشد.

رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید که پروژه فایبرنوری که کار ساختمانی کیبل آن در بندر آقینه تکمیل گردیده، از پروژه های مهم دیگری است که افغانستان و ترکمنستان افتخار شمولیت در آن را دارند.

رئیس جمهور غنی در مراسم افتتاح خط آهن آقینه ـ اندخوی، بار دیگر از گروه طالبان خواست که با آتش‌بس موافقت کنند و افزود که ادامه خشونت ها به ضرر مردم خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала