نگرانی دیدبان حقوق بشر: افغانستان سال خطرناکی را در پیش رو دارد

© AFP 2023 / BEHROUZ MEHRIWomen in burka
Women in burka - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد (Human Rights Watch) ابراز نگرانی کرده که سال 2021 برای شهروندان افغانستان یک سال پرخطر خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، در حالی که ناتو می‌گوید، بیش از ده هزار نظامی این پیمان به حمایت از نیروهای افغان ادامه می‌دهد، دیدبان حقوق بشر ابراز نگرانی کرده که بحران بشری در سال 2021 افغانستان با خطر مواجه خواهد ساخت.

   پتریشا گاسمن؛ معاون دیدبان حقوق بشر در بخش آسیا گفته‌است که قتل‌های هدفمند از جانب طالبان و همه‌گیری ویروس کرونا، شاید شهروندان افغانستان را با فقر شدید روبرو کند.

خانم گاسمن افزوده‌است: «افغانستان در سال 2020 برای غیر نظامیان خطرناک‌ترین کشور بود. احتمال دارد در سال 2021 هم وضعیت، چنین باشد؛ زیرا طالبان حمله‌های هدفمندشان را بر غیر نظامیان بیش‌تر کرده‌اند، به ویژه بر کارمندان دولتی. این حمله‌ها، همزمان با بحران بشری ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا که باعث بی‌جا شدن مردم می‌شود، صورت می‌گیرد. این وضعیت، بخش بزرگی از شهروندان افغانستان را با مشکل روبرو کرده‌است.»

سازمان ملل: افغانستان در پایین‌ترین رده توسعه بشری در جهان قرار دارد - اسپوتنیک افغانستان
سازمان ملل: افغانستان در پایین‌ترین رده توسعه بشری در جهان قرار دارد

معاون دیدبان حقوق بشر در بخش آسیا افزوده‌است، سلسله بی‌جا شدن در نتیجه جنگ‌ها، قتل‌های هدفمند از جانب طالبان و همه‌گیری ویروس کرونا، وضعیت بشری در افغانستان را پیچیده‌تر از گذشته کرده‌است.

این در حالی است که وزارت دفاع امریکا هفته گذشته از کاهش نیروهای این کشور تا مرز 2500 نفر در افغانستان خبر داد. در حدود 20 سال گذشته، اکنون شمار این نیروها به پایین‌ترین حد آن کاهش یافته‌است.

ماموریت حمایت قاطع ناتو نیز گفته‌است که حدود 10 هزار نظامی‌اش به آموزش، مشاوره و همکاری با نیروهای افغان ادامه می‌دهند.

این سازمان دیروز (دوشنبه، 29 جنوری) در یک توییت نوشت که هدف ائتلاف تشکیل‌شده با مشارکت 38 کشور همین است که افغانستان بار دیگر به لانه امن تروریست‌ها بدل نشود.

برای ادامه حمایت از نیرو‌های افغان، ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل ناتو، روز دوشنبه با رییس جمهور اشرف‌غنی تلفونی گفتگو کرد.

دبیر کل ناتو دراین تماس تلفونی گفت که تعهد آن‌ها برای آموزش، مشوره‌دهی و همکاری با نیروهای افغان پا برجاست و ماموریت‌شان ادامه می‌یابد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала