رسانه ها: خلیل‌زاد به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان باقی می‌ماند

© AP Photo / Jacquelyn Martinرسانه ها: خلیل‌زاد به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان باقی می‌ماند
رسانه ها: خلیل‌زاد به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان باقی می‌ماند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع گزارش داده است که دولت بایدن، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه دولت دونالد ترمپ در امور صلح افغانستان را هم‌چنان در سمتش حفظ خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سی‌ان‌ان در مقاله‌ای تحلیلی از قول یک گزارشگر خود می‌نویسد که باقی ماندن خلیل‌زاد به عنوان نماینده آمریکا در امور افغانستان یک حرکت معمولی نیست؛ زیرا هر دولت تازه‌کار در چنین پُست‌هایی تغییر می‌آورد و افراد وابسته به خودش را منصوب می‌کند. به گزارش این رسانه، اقدام دولت بایدن برای حفظ خلیل‌زاد در سمتش در حال حاضر نشان‌دهنده تعهد ابتدایی برای حفظ پای‌بندی ایالات متحده به توافق‌نامه صلح آمریکا – طالبان است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان بیش از دو سال است که در این سمت کار می‌کند. او در دهم ماه حوت سال گذشته توافق‌نامه دوحه را با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان در قطر امضا کرد. روابط خلیل‌زاد که آمریکا افغان‌الاصل است، گاهی با رهبری دولت افغانستان تنش‌آلود بوده است. اخیراً گزارش شده است که رییس جمهور غنی از دیدار با او امتناع کرده است.

آیا اشرف غنی از دیدار با خلیلزاد سرباززده است؟ - اسپوتنیک افغانستان
آیا اشرف غنی از دیدار با خلیلزاد سرباززده است؟

این در حالی است که آنتونی بلینکن، نامزد پیشنهادی بایدن برای وزارت امور خارجه آمریکا ، گفته است که توافق‌نامه امریکا – طالبان را بررسی می‌کند که روی چه موضوعاتی در آن مذاکره شده است.

توافق‌نامه آمریکا – طالبان که در دهم حوت امضا شد، دارای ضمایم محرمانه‌ای نیز بوده است که تاکنون همه‌گانی نشده است.

طبق توافق‌نامه دوحه، آمریکا متعهد شده است که کلیه نیروهای خود را تا ماه می سال جاری میلادی از افغانستان خارج کند.

در ازای این اقدام، طالبان متعهد شده‌اند به شبکه‌های تروریستی و القاعده اجازه ندهند که خاک افغانستان را علیه منافع آمریکا مورد استفاده قرار دهند و این گروه ملزم است که روابط خود را نیز با این شبکه‌ها قطع کند.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، نامزد پیشنهادی بایدن برای وزارت امور خارجه امریکا، گفته است که توافق‌نامه امریکا – طالبان را بررسی می‌کند که روی چه موضوعاتی در آن مذاکره شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در گفت‌وگو با همتای افغانی‌اش بر تعهد امریکا در روند صلح تاکید کرده است.

در این گفت‌وگو که جمعه شب، سوم دلو انجام شد، سالیوان به حمدالله محب گفته است که امریکا از روند صلح به منظور رسیدن به توافق سیاسی و آتش‌بس دایمی حمایت می‌کند.

به تازه‌گی رییس جمهور غنی و امرالله صالح معاون اول او اظهاراتی را درباره توافق‌نامه – آمریکا طالبان مطرح کرده‌اند. رییس جمهور غنی گفته است که این توافق‌نامه نیاز به بررسی دارد و بسیاری از موارد آن مبهم است. امرالله صالح نیز گفته است که در توافق‌نامه دوحه به طالبان امتیازات گسترده داده شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала