بیش از 11 هزار خانواده در اثر درگیری‌ها در کندز بیجا شده‌اند

© Sputnikکندوز
کندوز  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افزایش ناامنی‌ در کندز، هزاران خانواده را به مرکز این ولایت آواره کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه 8صبح، براساس آمارها در حال حاضر بیش از 11 هزار و 500 خانواده در این ولایت بی‌جا شده‌اند و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

شماری از این خانواده‌ها که به داخل شهر کندز، ولسوالی‌های امام صاحب‌ و برخی دیگر از ولسوالی‌ها بی‌جا شده‌اند، می‌گویند که در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برند و با مشکلات بی‌سرپناهی و نبود مواد غذایی روبه‌رو اند.

 اعضای شورای ولایتی کندز و باشنده‌گان شهر کندز نیز تایید می‌کنند که این خانواده‌ها از مدتی به این ‌سو در وضعیت نامناسبی قرار دارند و تاکنون از سوی نهادهای کمک‌کننده و حکومت محلی به آنان رسیده‌گی نشده است. حتا به گفته برخی از نهادها، این بی‌جاشده‌گان در زمستان سال روان کمکی دریافت نکرده‌اند. مسوولان در ریاست مهاجرین و عودت‌کننده‌گان کندز اما می‌گویند که به این خانواده‌ها در جریان سال جاری کمک‌های غذایی، صحی و نقدی صورت گرفته است.

عبیدالله یکی از بی‌جاشده‌گان در ولسوالی خان‌آباد گفت که شش ماه می‌شود در اثر جنگ‌های داخلی با خانواده‌اش بی‌جا شده، اما تا حال هیچ کمک به دست نیاورده است. او افزود که در حال حاضر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ زیرا هم اکنون مواد غذایی و مواد سوخت برای فصل سرما ندارند.

عبدالرازق، یک تن از بی‌جاشده‌گان ولایت کندز، که به علت جنگ با خانواده‌اش  به مرکز شهر کندز آمده، می‌گوید که تا حال هیچ کمکی دریافت نکرده است.

خال‌محمد، نماینده بی‌جاشده‌گان ولسوالی امام صاحب، می‌گوید که ریاست مهاجرین مبلغ 250 هزار و 500 افغانی برای شماری از بی‌جا‌شده‌گان کمک کرد، اما این کمک‌‌ برای آن‌ها در این  فصل سرما کافی‌ نیست.

محمد‌یوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی کندز، می‌گوید که هم اکنون بیش از 10 هزار بی‌جا شد‌ه‌ در مرکز شهر  کندز و ولسوالی‌های امام صاحب، دشت ارچی و قعله زال  زنده‌گی می‌کنند. آقای ایوبی  افزود که این خانواده‌ها با وجود سرد شدن هوا، هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند.

غلام‌سخی رسولی، رئیس مهاجرین و عودت‌کننده‌گان کندز، نیز می‌گوید که در سال‌های گذشته پنج هزار بی‌جا شده جنگ در ولایت کندز بودند، اما در سال جاری شمار آن‌ها به شش هزار و 500 تن افزایش یافته است. او اما گفت که به همه این بی‌جا شده‌گان رسیده‌گی شده است.

به گفته آقای رسولی، به بی‌جا شده‌گان در سال جاری کمک شده و هر خانواده به ارزش 12 هزار افغانی مواد غذایی، هفت هزار افغانی پول نقد و به ارزش دو هزار افغانی بسته‌های صحی دریافت کرده‌اند.

آقای رسولی افزود که در ولایت کندز در مجموع 11 هزار و 500 بی‌جا شده داخلی هستند که در شهر کندز و ولسوالی‌های امام صاحب، خان‌آباد و علی‌آباد مستقر شده‌اند.

گفتنی است که کندز از ولایت‌های ناامن افغانستان شمرده می‌شود و بی‌جا شده‌گان در آن هم‌زمان با ناامنی‌ها، زمستان سردی را پشت سر می‌گذارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала