انتقاد عبدالله عبدالله فرصت سوزی در روند صلح

© Photo / A Aانتقاد عبدالله عبدالله فرصت سوزی در روند صلح
انتقاد عبدالله عبدالله فرصت سوزی در روند صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با توقف مذاکرات صلح در دوحه، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی هشدار می‌دهد که فرصت‌های زیادی در روند صلح از دست رفته‌اند و نباید فرصت پیش آمدۀ کنونی ازدست برود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی  که امروز چهارشنبه در یک گردهمایی در کابل سخن می‌زد، تأکید کرد که تمامی زندانیان طالبان از زندان آزاد خواهند شد و نام‌های رهبران این گروه نیز از فهرست سیاه سازمان ملل متحد بیرون کشیده خواهند شد، اما این همه پس از رسیدن به یک توافق صلح ممکن است.

عبدالله افزود: «فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم و اگر این فرصت‌ها در تقابل دیدگاه‌ها ضایع شوند، بعد ما فرصت زیادی نداریم برای کار و هر روز در ادامه جنگ مردم ما قربانی می‌شوند».

این در حالی است که از ده روز بدینسو دور دوم مذاکرات صلح در دوحه، با بن بست رو‌به‌رو شده‌است.

رایزنی فرستاده ایران در امور افغانستان با عبدالله عبدالله - اسپوتنیک افغانستان
رایزنی فرستاده ایران در امور افغانستان با عبدالله عبدالله

نادر نادری، عضو هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان روز گذشته گفت که نشست‌های هیئت‌ها به دلیل عدم علاقمندی طالبان از ده روز بدینسو برگزار نشده‌اند.

منابع آگاه از مذاکرات صلح، می‌گویند که طالبان از این‌رو علاقمند شرکت در مذاکرات با هیئت جمهوری اسلامی افغانستان نیستند که تضمین‌های جهانی برای آزاد شدن هفت‌هزار زندانی این گروه و نیز بیرون کشیده شدن نام‌های رهبران آنان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد ندارند.

عبدالله عبدالله در این باره اظهار داشت: «حالا ما به صلح نزدیک شده رفتیم و در آن صورت مسئله زندانیان مطرح نمی‌باشد و یا خارج شدن از لیست سیاه حتما جز موافقت‌نامه می‌باشند».

اما، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور غنی می‌گوید که در پی رهایی پنج‌هزار زندانی طالبان، جنگ‌ها در کشور گسترش یافتند و زندانیان آزادشدۀ طالبان دوباره به میدان‌های جنگ برگشته‌اند: «ما اطلاعات داریم که آزاد شده‌گان شان می‌روند موتر بم می‌سازند که مردم را بکشند. پس چرا ما زندانیان شان را رها بسازیم؟ به هیچ صورت نه!»

حبیبه سرابی، عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان نیز بیان داشت: «ارزش‌هایی که در دو دهه بدست آورده‌ایم اصلا از دست نمی‌دهیم».

در پی به بن‌بست کشانیده شدن مذاکرات صلح، نماینده‌گان طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر به تهران رفته‌اند و در دومین روز سفر اقامت شان در تهران، با علی شمخانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کردند.

خبرگزاری کار ایران گزارش می‌دهد که دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدارش با ملا عبدالغنی برادر گفته است که ایران هیچ گاهی جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد به رسمیت نخواهد شناخت.

اما عبدالله عبدالله می‌گوید که سفر نماینده‌گان طالبان به ایران در هماهنگی با حکومت افغانستان انجام شده‌است و تأکید می‌ورزد که از مقام‌های ایرانی خواسته‌است که طالبان را به آتش‌بس و نیز برای بحث دربارۀ موارد اختلافی تشویق کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала