طالبان: اگر نیروهای خارجی بمانند ما از خاک خود دفاع خواهیم کرد

© AP Photo / Hussein Sayedطالبان: اگر نیروهای خارجی بمانند ما از خاک خود دفاع خواهیم کرد
طالبان: اگر نیروهای خارجی بمانند ما از خاک خود دفاع خواهیم کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2021
عضو شوید
طالبان می گویند که اگر توافق نامه دوحه عملی نشود، این گروه جنگ را ادامه داده، از خاک و کشور خویش دفاع خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، اخبار منتشره در نشریه رویترز در باره حضور نیروهای خارجی در افغانستان بیشتر از زمان تعیین شده در توافق نامه دوحه با واکنش هایی رو به رو شده است.

گروه  طالبان در واکنش به اعلامیه مشترک اخیر اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای دیگر، به عملی شدن توافق نامه دوحه اشاره می کنند و می گویند که اگر این توافق نامه نادیده گرفته شود و برای ادامه جنگ و حضور نیروهای خارجی بهانه جویی شود، این گروه از ارزش ها، خاک، کشور و حقوق شان دفاع خواهند کرد.

پنتاگون: با وجود محدودیت ها در بودجه دفاعی کاهش نیرو ها از افغانستان ادامه خواهد یافت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.01.2021
پنتاگون: مخالفت کنگره مانع کاهش نیرو ها از افغانستان شده نمی‌تواند

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت: «اگر کسی توافق نامه دوحه را نادیده بگیرد و برای دوام جنگ و تمدید اشغال بهانه جویی کند، پس ملت مجاهد افغانستان چنانکه در تاریخ ثابت کرده است از ارزش‌ها، خاک، کشور و حقوق خود دلیرانه دفاع می‌تواند.»

مولوی عبدالسلام ضعیف، سفیر رژیم طالبان در اسلام آباد، گفت: «فکر می کنم که حضور شان باعث جنگ و دوام جنگ می شود و نه به سود امریکا است و نه هم به سود هیچ کسی دیگر، اکنون صلح یک نیاز است.»

این در حالی است که  ناتو این گزارش را گمراه کننده خوانده و می گوید که تا کنون در باره ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان تصمیمی گرفته نشده است؛ اما این سازمان ادامه خشونت ها را از سوی طالبان، تضعیف کننده روند صلح می داند و از این گروه می خواهد که به تعهداتش در توافقنامه دوحه عمل کند. 

اوآنا لونگسکو، سخنگوی ناتو، گفت: «هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است. وزیران دفاع ناتو در نشست روز هفدهم و هژدهم ماه فبروری در باره افغانستان بحث خواهند کرد.»

مایکل کوگلمن، معاون بخش آسیا در مرکز پژوهشی ویلسن آمریکا، گفت: «من فکر می کنم که این موضع گیری های ناتو احتمالاً به هدف وارد کردن فشار بر طالبان بوده است و خواسته است که این پیام را به طالبان برساند که ناتو در مسیر مشخصی در حرکت است و میخواهد که پس از ماه "می" نیز نیروهایش را در افغانستان نگه دارد.

 دوم این که ناتو می خواهد بر حکومت جوبایدن که اکنون در حال بررسی توافق نامه دوحه است نیز فشار بیاورد که این یک گزینه مناسب است که پس از ماه می نیز نیروها را در افغانستان نگه دارد. اما در آخر روز آنچی که مهم است این است که حکومت ایالات متحده امریکا چگونه موضع گیری خواهد کرد."

سخنگوی ناتو از طالبان می خواهد که خشونت ها را متوقف بسازند؛ زیرا به باور او افزایش این خشونت ها روند صلح را تضعیف می کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала