اندر: بحث روی چگونگی نظام پیش از وقت است

رحمت الله اندر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2021
عضو شوید
سخنگوی شورای امنیت ملی رئیس جمهور غنی بحث طالبان روی چگونگی نظام را پیش از وقت می‌داند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، شورای امنیت ملی می‌گوید اگر طالبان در جریان فعالیت سیاسی تغییر کنند، زمینه شمولیت در زیر چتر جمهوریت برای آن‌ها فراهم خواهد شد؛ اما بحث روی چگونگی نظام پیش از وقت است.

رحمت‌الله اندر سخنگوی این شورا می‌گوید، نیاز است که نخست در باره پایان جنگ و خشونت در افغانستان بحث شود.

سخنگوی شورای امنیت ملی افزوده‌است: «اکنون بحث درباره چگونگی نظام تا حدی پیش از وقت است. در شرایط کنونی افغان‌ها منتظر اند که آتش داغ جنگ خاموش شود. جمهوریت در اصل این‌چنین مفهوم دارد که هر تشکیل از ساختارهای سیاسی در آن جا داده شده می‌تواند. اگر طالبان به عوض جنگ و باند تروریستی به یک جریان فعالیت سیاسی و تفاهم مبدل شود، طبیعی است که در چتر جمهوریت شامل شده می‌تواند.»

اشرف غنی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.03.2020
غنی: در مذاکرات با طالبان قانون اساسی و جمهوریت خط سرخ ماست

این در حالی است که هیاتی از گروه طالبان در تهران گفته است که نتیجه مذاکرات بین‌الافغانی، پایان عمر حکومت فعلی است.

سهیل شاهین؛ عضو هیات طالبان به رهبری ملا برادر در کنفرانس خبری دیروز دوشنبه، 13 دلو خود در تهران گفت که طالبان حکومت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسند و آن را یک جهت قضیه افغانستان می‌دانند.

شاهین افزود که در توافق‌نامه دوحه تذکر یافته‌است که در آینده یک «حکومت اسلامی» در افعانستان به وجود بیاید؛ معنایش این است که دولت فعلی از بین می‌رود و یک حکومت جدید اسلامی ایجاد می‌شود.

این عضو هیات طالبان افزوده‌است: «ما با همه جهت‌های افغان در دوحه در مذاکره هستیم. امیدواریم که به یک نظام همه‌شمول افغانی که قابل قبول همه افغان‌ها باشد، به توافق برسیم. ما در پی انحصار قدرت نیستیم.»

چند روز پیش، ملا عباس استانکزی؛ عضو دیگر هیأت مذاکره‌کننده طالبان در مسکو گفته‌بود که اگر اشرف‌غنی استعفا کند، گروه طالبان حاضر است در مورد حکومت جدید مذاکره و صلح کند.

این اظهارات واکنش شدید حکومت را در پی داشت و رییس جمهورغنی گفت که تجربه حکومت موقت در افغانستان «ویرانی و خون‌ریزی» بوده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала