بازار گرم گرده فروشی به خاطر فقر در هرات 

© SaDdaɱ - FBبازار گرم گرده فروشی به خاطر فقر در هرات 
بازار گرم گرده فروشی به خاطر فقر در هرات  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.02.2021
عضو شوید
آوارگان درگیری های بادغیس در هرات به خاطر ناداری گرده های شان را در بدل ۳۰۰هزار افغانی فروخته‌اند.

ایجاد نخستین پیوند گرده در کابل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.01.2020
ایجاد نخستین پیوند گرده در کابل
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، فقر و ناداری در هرات باعث شده‌است، که صدهاتن در این ولایت که بیشتر شان بیجاشد‌گان و آوارگان هستند، گرده‌های شان در بازار سیاه خرید و فروش گرده به حراج بگذارند.

بیش از صد تن از باشندگان یک روستا در ولسوالی انجیل هرات که نزدیکان همدیگر استند، می‌گویند: به‌علت ناداری و بیکاری گرده‌های شان را فروخته‌اند. در میان آنان شماری از زنان و کودکان هم دیده می‌شوند.

با این‌که خرید و فروش اعضای بدن غیرقانونی و جرم است اما در شهر هرات خرید و فروش گرده و پیوند زدن آن در درمانگاه ها به یک تجارت مبدل شده‌است.

شش تن از اعضای یک خانواده در ولسوالی انجیل هرات که آوار‌گان جنگ از بادغیس استند می‌گویند، هر یک آنان گرده‌های شان را در بدل ۳۰۰هزار افغانی فروخته‌اند.

غلام نبی، یکی از این آوارگان گفت: «گرده خودرا از مجبوریت فروختم. اقتصاد ما بسیار ضعیف است. در هرات و ولایت خودما بادغیس کار نبود و چند بار به ایران رفتیم اما موفق نشدیم و ما برادران به کشور برگشت خوردیم. چون قاچاقی به ایران رفته بودیم بدهکار پول قاچاقبران بودیم و مجبور شدیم برای پیدا کردن پول گرده‌های خودرا بفروشیم».

عبدالغنی برادر غلام نبی که یک سال پس از برادرش گرده خودرا فروخته است نیز بیان داشت: «از این‌که گرده خودرا فروختم پشیمان استم. مانند گذشته که دو گرده داشتم اکنون نیستم و حالا خیلی فرق کردیم و نصف شدیم. کار با بیل نمی‌توانیم، پیاده روی نمی‌توانیم و کارهای زور را نمی‌توانیم».

به‌گفتۀ باشندگان روستای سه شنبه بازار در ولسوالی انجیل هرات، در پنج سال پسین بیش از صد تن از باشندگان این روستا گرده های شان را فروخته‌اند.

باشندگان این روستا آواره گان جنگ استند و در در میان آنان، دو کودک هفت ساله و دوازده ساله شماری از زنان نیز دیده می‌شوند، که گرده‌های شان از بدن شان بیرون کشیده شده‌اند.

درمانگاه لقمان حکیم در شهر هرات نخستین درمانگاه پیوند گرده در افغانستان است و گرده‌های همه باشند‌گان روستای سه شنبه بازار در این درمانگاه به دیگران پیوند زده شده‌اند.

مسئولان این درمانگاه می‌گویند، که پیوند گرده در اینجا به‌طور قانونی و بدون پرداخت پول به اهداء کننده گان آن، انجام می‌شود.

داکتر فرید احمد عجاز، رییس درمانگاه لقمان حکیم اظهار داشت: «از نظر قانونی هیچ محدودیتی برای عملیات‌های گرده نه تنها در افغانستان بلکه در هیچ کشوری وجود ندارد و تقریبأ ۶۰سال می‌شود که پیوند گرده انجام می‌شود. خرید و فروش گرده را کاملأ رد می‌کنیم و ما در جریان این کار نیستیم».

وزارت صحت‌عامه افغانستان می‌گوید، که خرید و فروش گرده غیرقانونی است و تنها اعضای یک خانواده می‌توانند به نزدیکان بیمار خود گرده بدهند. این وزارت به بررسی جدی خرید و فروش گرده در شهر هرات تاکید می‌کند.

دستگیر نظری، سخن‌گوی وزارت صحت‌عامه بیان داشت: «براساس یک مقرره که وزارت صحت‌عامه افغانستان ساخته‌است هیچ‌کسی به‌جز از اعضای خانواده یک فرد نمی‌تواند گرده خودرا بدهد و یا بگیرد».

یادآوری می کنیم، که بربنیاد آمارهای تأیید شده در کمتر از پنج سال پسین بیش از یک هزار گرده در ولایت هرات خرید و فروش شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала