صالح: طالبان روابط ‌شان با القاعده را حفظ کرده‌اند

© Photo / شورای عالی مصالحه‌ٔ ملیامرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری
امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.02.2021
عضو شوید
معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، می‌گوید گروه طالبان روابط‌شان را با شبکه تروریستی القاعده حفظ کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، قطع رابطه با شبکه القاعده و گروه‌های تروریستی، از اساسی‌ترین خواست‌های آمریکا در توافقی است که در ماه فبروری سال گذشته با گروه طالبان امضا شد.​

برخی از مقام‌های افغان و سیاسیون خارجی به این باوراند که طالبان این تعهد را بر جا نکرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس 24 تاکید کرده که شبکه القاعده به صورت عملی در کنار طالبان در افغانستان می‌جنگد.

صالح: بیشتر زندانیان رها شدۀ طالبان به میدان جنگ برگشته‌اند  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.02.2021
صالح: بیشتر زندانیان رها شدۀ طالبان به میدان جنگ برگشته‌اند

معاون اول ریاست جمهوری گفت: "پس از فبروری سال 2020 که طالبان تعهد سپردند، میزبان القاعده نخواهند بود، باز هم القاعده در صفوف آن‌ها فعالیت می‌کند. سه تن از رهبران شبکه القاعده در ماه نومبر کشته شدند، این چند ماه پس از تعهدی بود که طالبان برای جدا ساختن راۀ‌شان از شبکه‌های تروریزم بین‌المللی سپرده بودند. همین‌گونه طوری که سازمان ملل متحد تخمین می‌کند و با شما حرف می‌زنم، حد اقل 500 تروریست خارجی که اکثریت‌شان وابسته به شبکه القاعده استند، در کنار طالبان در افغانستان می‌جنگند."

 آقای  صالح به گزارشی هم اشاره کرده که از سوی سازمان ملل متحد در سوم فبروری امسال نشر شد.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد القاعده و گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش گفته شده که طالبان و شبکه القاعده با هم ارتباط دارند و در مجموع میان 200 تا 500 تروریست این شبکه در ولایت‌های بدخشان، غزنی، هلمند، خوست، کنر، کندز، لوگر، ننگرهار، نورستان، پکتیا و زابل فعالیت می‌کنند.

پیش از این طالبان گفته بودند که به توافق با ایالات متحده متعهد استند. در گذشته ارتباط این گروه با شبکه القاعده توسط سخنگویان طالبان رد شده بود.

اداره جدید ایالات متحده می‌گوید که توافق با طالبان را بازنگری می‌کند تا نتیجه حاصل شود که این گروه به تعهدات برای قطع رابطه با تروریستان عمل کرده یا تا هنوز با آن‌ها ارتباط دارد؟

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала