گنجینۀ باختر در ارگ به نمایش گذاشته شد

© Photo / ARGگنجینۀ باختر در ارگ به نمایش گذاشته شد
گنجینۀ باختر در ارگ به نمایش گذاشته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2021
عضو شوید
ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرده که گنجینۀ طلای باختر پس از چاشت امروز (چهارشنبه، 22 دلو) به نمایش گذشته شده است.

به گزارش اسپوتنیک، گنجینۀ طلای باختر با حضور امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری، محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه، شماری از مقام‌های دولتی، سیاست‌گران و فرهنگیان در ارگ ریاست‌جمهوری به نمایش گذشته شد.

این گنجینه در حالی به نمایش گذاشته می‌شود که چندی پیش مجلس نماینده‌گان نسبت به نگه‌داری این گنجینۀ تاریخی ابراز نگرانی کرده بود و خواهان انتقال آن به یک کشور معتبر به عنوان امانت شده بود.

به دنبال نگرانی اعضای مجلس نماینده‌گان، هیأت دولت فیصله کرد که این گنجینه به نمایش گذاشته شود. ریاست‌جمهوری از اظهارات میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نماینده‌گان و اعضای این مجلس دربارۀ مصون‌نبودن گنجینۀ طلایی باختر ابراز تأسف کرده و آن را غیرمسئولانه خوانده بود.

رئیس مجلس نماینده‌گان و نیلوفر ابراهیمی، یک عضو این مجلس در هشتم دلو نسبت به سرنوشت گنجینۀ طلایی باختر که پشتوانۀ پول ملی کشور به شمار می‌رود، ابراز نگرانی کرده بودند. آقای رحمانی با اشاره به گزارش ادارۀ بازرس ویژۀ آمریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار دربارۀ قاچاق پول از ترمینال‌های ویژۀ فرودگاه بین‌المللی کابل گفته بود: «اگر چنین فساد گسترده ادامه پیدا کند، مطمئن باشید که گنجینۀ طلایی باختر در امان نخواهد بود».

رئیس مجلس نماینده‌گان پیشنهاد کرده بود که باید هرچه زودتر گنجینۀ طلایی باختر به یکی از کشورهای معتبر جهان به صورت امانت فرستاده شود؛ زیرا بانک مرکزی کشور فاقد اعتبار است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ در ماه حمل امسال اعلام کرد، گنجینه‌های افغانستان که به گنجینۀ باختر معروف است، پس از 13 سال نمایش در چندین کشور جهان، به افغانستان برگشت داده شده است.

حسینه صافی، سرپرست آن‌زمان وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته بود، از بابت نمایش گنجینۀ باختر در 13 کشور، 314 میلیون و 319 هزار و 436.96 افغانی به حساب عواید دولت واریز شده است.

گنجینۀ طلایی باختر یکی از پنج گنجینۀ برتر جهان است. این گنجینه شامل 231 اثر تاریخی‌ست که از ساحات باستانی «طلا تپه، تپۀ فلول، آی‌خانم، بگرام و تپۀ زرگران» کشف شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала