۱۰۰ انفجار در ۵ ماه؛ دریای خون تروریستان در کابل

© Photo / FB/bashir ahmad qasani۱۰۰ انفجار در ۵ ماه؛ دریای خون تروریستان در کابل
۱۰۰ انفجار در ۵ ماه؛ دریای خون تروریستان در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.02.2021
عضو شوید
از زمان آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، کابل شاهد حدود ۱۰۰ انفجار، حمله مسلحانه یا موشکی بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از هشت صبح بر اساس آمار در این مدت نزدیک به ۵۰۰ تن کشته یا زخمی شده اند. ۵۵ موتر در این مدت مورد حمله و استفاده از بمب مقناطیسی قرار گرفته است که ۲۵ موتر مربوط به نظامیان  و ۳۰ موتر دیگر مربوط به غیرنظامیان بوده است.

موترهای تکسی و بایسکیل هم از حملات در امان نمانده اند و در مواردی آماج بمب مقناطیسی قرار گرفته اند. در این مدت نزدیک به ۱۰ مهاجم مسلح در کابل کشته و ده‌ها تن بازداشت شده اند.

نیروهای امنیتی افغانستان در این مدت توانسته اند از حدود ۱۰۰ مورد انفجار و حمله جلوگیری کنند.

گروه طالبان مسوولیت انفجارها بر غیرنظامیان را نمی‌پذیرد‌ هرچند با افتخار از حمله بر نظامیان افغانستان خبر می‌دهند. مقام‌ها در حکومت اما معتقد اند که انفجارها و ترورهای هدفمند پایتخت از سوی گروه طالبان سازمان‌دهی می‌شود.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، نیز در جریان نشست‌های «شش و نیم» تصریح کرده است که گروه طالبان در سازمان‌دهی حملات و انفجارهای کابل نقش دارد و از این طریق در میز مذاکره امتیاز می‌گیرد.

در حالی که پنج ماه از آغاز مذاکرات رو در رو میان دولت افغانستان و طالبان می‌گذرد، این گروه به حملات شان ادامه داده و با نقض توافق دوحه، برنامۀ خروج نیروهای خارجی را نیز به دست خود به عقب انداخته اند. تنها در جریان دو روز اخیر، پنج انفجار و یک حمله مسلحانه در شهر کابل رخ داده است. شمار زیادی از فعالان جامعه مدنی و رسانه‌ای به دلیل نگرانی از وضعیت امنیتی پایتخت، کشور را ترک کرده‌اند. نگرانی‌ها از ناامنی در شهر کابل در حالی ادامه می‌یابد که طرف‌های مذاکره‌کننده، به ویژه گروه طالبان، گفت‌وگوها را متوقف و دوحه را بدون بحث روی آتش‌بس ترک کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала