محمد رسول طالب: مشروعیت دینی جنگ را از گروه طالبان گرفتیم

© Photo / twitter account of naeem wardak محمدرسول طالب: مشروعیت دینی جنگ را از گروه طالبان گرفتیم
 محمدرسول طالب: مشروعیت دینی جنگ را از گروه طالبان گرفتیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.02.2021
عضو شوید
یک عضو هیأت مذاکره‌ کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که این هیأت مشروعیت دینی جنگ را از گروه طالبان گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، محمدرسول طالب، عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان که اخیرا از دوحه به کابل برگشته، روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۳ دلو) در یک نشست مردمی گفته است: «ادامه‌ی جنگ بدون توجیه دینی طالبان را به جنگ‌ جوی غیرمسئول تبدیل می‌کند. طالبان جریان عقیدتی است که براساس مشروعیت دینی می‌جنگنند، اما ما مشروعیت دینی جنگ را از طالبان گرفتیم».

چراغ سبز بایدن به غنی؛ دانش خواستار تجدید نظر در موافقت‌نامه دوحه شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.02.2021
چراغ سبز بایدن به غنی؛ دانش خواستار تجدید نظر در موافقت‌نامه دوحه شد

به گفته‌ی طالب، هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان از هیأت مذاکره‌کننده‌ی طالبان خواست که در مورد حلال و حرام بودن جنگ افغانستان بحث کند، اما هیأت طالبان حاضر نشده است.

این عضو هیأت مذاکره‌ کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان گفته است که شرایط افغانستان و جهان و توافق‌نامه‌ی دوحه، هزینه‌ی جنگ را برای طالبان سنگین و گزاف کرده است.

به گفته‌ طالب، در صورتی که نیروهای خارجی در ماه می از افغانستان خارج نشوند، طالبان با دو گزینه؛ یکی پذیرش حضور نیروهای خارجی و دوم ادامه‌ی جنگ در برابر آنان روبه‌ رو خواهند شد که انتخاب هر یک از این دو گزینه برای طالبان دشوار است.

او حضور هیأت مذاکره کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه را به نفع مردم و کشور دانسته اما در عین حال، تأکید کرده است که آنان منتظر سیاست و پالیسی ‌های کشور دیگری نیستند تا پس از آن مذاکره کنند.

محمدرسول طالب در مورد زمان‌گیر شدن توافق روی طرزالعمل مذاکرات در دور اول مذاکره نیز گفته است که طالبان بر توافق‌نامه‌  دوحه به‌عنوان مبنای پیشبرد مذاکرات تأکید داشتند. او تأکید کرد در صورتی که توافق‌نامه‌ دوحه مبنای پیشبرد مذاکرات می‌شد، دموکراسی، حقوق شهروندی و عدالت وجود نمی‌داشت.

آقای طالب با اشاره به طرح حکومت موقت، همچنان گفت که اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت تلاش می‌کند در مسیر مذاکرات، از کشاندن کشور به سوی هرج‌ومرج و انقطاع سیاسی پرهیز کنند.

محمدرسول طالب درحالی از گرفتن مشروعیت دینی جنگ از گروه طالبان سخن گفته است که پیش از این نیز علمای دین در افغانستان و شماری دیگر از کشورهای اسلامی و همچنان اتحادیه علمای دین جهان اسلامی، جنگ افغانستان را فاقد مشروعیت دینی خوانده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала