طالبان: خروج نیروهای خارجی به سود تمام طرف های درگیر در جنگ افغانستان است

CC BY 2.0 / Senior Airman Courtney Witt / US committee visits GhazniСолдат американской армии
Солдат американской армии  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2021
عضو شوید
در آستانه نشست وزرای دفاع ناتو، طالبان بار دیگر خواستار خروج نیرو های ناتو از افغانستان شده می‌گوید، حضور نیرو های ناتو و آمریکا به نفع هیچ یک از طرف های درگیر در جنگ افغانستان نیست.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، در آستانه نشست ناتو طالبان باردیگر خواستار خروج نیرو های ناتو از افغانستان شده مس‌گوید، حضور نیرو های ناتو به نفع هیچ یک از طرف های درگیر در جنگ افغانستان نیست.

طالبان در آستانه نشست وزیران دفاع ناتو، در پیامی به سران این سازمان می‌گویند که دوام حضور نیروهای خارجی در افغانستان نه به سود این سازمان است و نه هم به سود شهروندان افغانستان خواهد بود.

واکنش طالبان به اعلامیه‌ی مشترک آمریکا و کشورهای اروپایی علیه این گروه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.02.2021
واکنش طالبان به اعلامیه‌ی مشترک آمریکا و کشورهای اروپایی علیه این گروه

انتظار می‌رود که نشست وزیران دفاع ناتو به روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه همین هفته برگزار شود و در آن دربارۀ چگونگی حضور نیروهای خارجی در افغانستان پس از ماه "می" بحث خواهد شد.

در یک پیام طالبان در واکنش به نشست ناتو آمده‌است: «پیام ما به نشست وزیران دفاع ناتو این است که دوام اشغال و جنگ نه به سود شما و نه مردم تان است و نه هم به سود مردم ما است. هر کسی که خواهان دوام جنگ باشد، مسؤولیت آن نیز به دوش آنان خواهد بود.»

همزمان با این، تیم امنیت ملی جو بایدن، در نشستی اوضاع افغانستان را به بحث گرفته‌است و به‌گفتۀ شبکه سی ان ان، اعضای این تیم بر دو موضوع تمرکز داشتند: پایان مسؤولانه جنگ افغانستان که به پایان خشونت و برقراری یک حکومت با ثبات در افغانستان بانجامد و دوم، حفظ منافع ملی امریکا برای جلوگیری از مبدل شدن افغانستان به جایی برای گروهی مانند داعش و یا پایگاهی برای حمله بر امریکا.

جان کربی، سخن‌گوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا گفت: «خشونت در افغانستان بسیار زیاد است و سخن اصلی ما همین است. مردم افغانستان از خشونت‌ها رنج می‌برند و ما بر همین موضوع مهم تمرکز داریم. از همین‌رو می‌خواهیم یک توافق سیاسی به دست بیاید که به این جنگ به‌گونۀ مسؤولانه و پایدار پایان بدهد.»

رئیس‌جمهور غنی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.01.2021
استقبال رئیس جمهور غنی از بازنگری توافقنامه صلح آمریکا و طالبان

سخن‌گوی پنتاگون هم می‌گوید که ناتو دربارۀ خروج نیروهایش از افغانستان و مسایل دیگر مربوط به افغانستان در مشوره با متحدانش تصمیم خواهد گرفت: «به این نمی‌پردازم که نشست وزیران دفاع به چه خواهد انجامید و به‌جای متحدان مان هم سخن نمی‌گویم؛ اما وزیر دفاع چشم به راه گفت‌وگو با آنان است و در هر گفت‌وگو با همتایانش به ویژه از ناتو گفته است که بی مشوره و بحث مناسب با آنان، تصمیمی گرفته نخواهد شد.»

بربنیاد توافق‌نامه آمریکا با طالبان، تا ماه می سال جاری میلادی باید نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند؛ اما در این توافق‌نامه هم‌چنین گفته شده‌است که طالبان باید خشونت‌ها را کاهش بدهند. اما دیده می‌شود که خشونت‌ها در افغانستان بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته‌است.

با این هم، نیروهای آمریکایی در افغانستان تا مرز 2500 تن کاهش یافته‌است؛ کمترین شمار از سال 2002 به این طرف.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала