واکنش ها به هشدار حکمتیار برای سقوط حکومت/ صالح آن را فکاهی سیاسی خواند

© Photo / ریاست فرهنگی حزب اسلامیحکمتیار: جوانان در انتخابات سهم گسترده بگیرند
حکمتیار: جوانان در انتخابات سهم گسترده بگیرند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2021
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی، اخیرا با اعلام جنگ علیه دولت افغانستان گفت که اگر زندانیان این حزب فورا آزاد نشوند ارگ ریاست جمهوری را محاصره و دولت را از قدرت ساقط می‌کند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری اظهارات گلبدین‌ حکمتیار، رهبر حزب اسلامی درباره سقوط حکومت و محاصره ارگ ریاست جمهوری را «فکاهی سیاسی» خوانده است.

گلبدین حکمتیار روز یک‌شنبه، بیست‌وششم دلو که به مناسبت خروج قشون سرخ شوروی از افغانستان سخنرانی می‌کرد، هشدار داد که اگر توافق‌نامه صلح حزب اسلامی و دولت عملی نشود، با راه‌اندازی تظاهرات گسترده ارگ را محاصره و ارگ‌نشینان را به سرنوشت «پرچمی‌ها» گرفتار خواهد کرد.

حکمتیار هم‌چنان حکومت را به سنگ‌اندازی در روند صلح متهم کرد و گفت که از کشورهای منطقه در «ضمن» کانتینرهای تجارتی سلاح به کشور وارد و به فرماندهان ضد طالبان توزیع می‌کند تا برای جنگ آماده‌گی بگیرند.

امرالله صالح در واکنش به این اظهارات گفته است که دولت نیاز به آوردن سلاح به صورت مخیفانه و قاچاقی ندارد.

به گفته او، دولت همیشه نیازهای تسلیحاتی‌اش را به صورت واضح و مشروع برآروده کرده است و می‌کند.

صالح افزوده است که تدارکات تسلیحاتی در صلاحیت‌های مقام ریاست جمهوری است و او مصلحت آخر را تعیین می‌کند که از کدام مرجع خریداری شود.

معاون اول ریاست جمهوری با اشاره به بخش دیگری از سخنان حکمتیار گفته است که بیش از 40  سال تلاش فرسایشی و افسرده‌کن توأم با بغاوت، کودتا، دسیسه، توطیه، جنگ و کشتار، «موصوف» را به ارگ نرسانید.

او افزوده است که حکمتیار به هیچ آدرس ضد افغانستان نیست که مراجعه نکرده باشد و با آن‌هم به ارگ نرسید.

صالح در ادامه در صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشته است، وقتی که گلبدین حکمتیار به بیرق ملی، قانون اساسی و نظام تمکین کرد، به ارگ مهمانش کردند تا ساعاتی را در یک جمع بگذارند.

معاون اول ریاست جمهوری افزوده است: «آن ساعات را نیز ضایع ساخت و جریحه ایجاد کرد. حالا از مرحله راکت زدن به حرف زدن تکامل نموده است. این بخش را باید ارج بگذرایم. بگذارید بگوید. هر چه دلش است بگوید. فکاهی‌های سیاسی خبر سازترند.»

سخنان حکمتیار درباره «مقاومت دوم» که از سوی برخی از چهره‌ها مطرح شده است، نیز واکنش‌برانگیز بوده است.

رهبر حزب اسلامی گفت که شماری از «ناافغان‌های ملت‌ستیز و جنگ طلب» شعارهای «مقاومت دوم» را به اشاره و دستور کشورهای جنگ طلب سر دادند. او در ادامه افزود که مقاومت اول این‌ها به فرار تا کولاب منجر شد.

  • حکمتیار و نفرت، دو پدیده هم‌زاد!

عطامحمد نور، رییس شورای حزب جمعیت اسلامی در واکنش به این سخنان در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته است که اظهارات حکمتیار «اوج عقده‌مندی و بیچاره‌گی» او را نشان می‌دهد.

نور گفته است که مقاومت برای دفاع از وطن بود. او اما حکمتیار را متهم به قتل عام 70 هزار نفر کرده است.

عطامحمد نور افزوده است که مقاومت روایت بخشی از تاریخ کشور است. رییس شورای اجرایی حزب جمعیت پرسیده است که روایت حکمتیار که نور از آن به عنوان «آقای فراری» یاد کرده است، جز خشونت، نفرت، انزجار، قتل عام، مزدوری و صداشدن برای بیگانه‌گان چه بوده است؟

نور هم‌چنان گفته است: «حکمتیار از درون خانه کرایی حکومت که توان بیرون شدن از آن جا را ندارد، طرح براندازی نظام را مطرح می‌‌کند، چقدر خنده‌آور است. حکمتیار مطلع باشد همان‌گونه که مقاومت اول را پیروزمندانه به موفقیت رسانیدیم، مقاومت دوم را درصورت نیاز و برای دفاع از کشور و مردم شکل خواهیم داد.»

  • صلاح‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی نیز به سخنان حکمتیار واکنش نشان داده است.

ربانی گفته است که مقاومت ملی دولت اسلامی از مستقل‌ترین حرکت‌ها در تاریخ مبارزات کشور بوده است.

او در پایان تأکید کرده است که در شرایطی که افغانستان به همدلی و همبسته‌گی نیاز دارد، اظهارات تخریش‌کننده و عقده‌مندانه‌ای از این دست، جز ترویج نفاق و نفرت و ایجاد فضای تشتت و فاصله میان گروه‌ها و نیروهای سیاسی و جامعه، پی‌آمد دیگری ندارد.

  • با این حال دواخان مینه‌پال یکی از سخنگویان ارگ در واکنش به این سخنان آقای حکمتیار گفت که به هیچ‌کس این حق داده نمی‌شود که به زور بی‌مورد متوسل شود.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور گفت: "این‌ نظام، نظام افغانان است. به اساس اراده ملت افغانستان به میان آمده. از این نظام افغانان دفاع می‌کنند. افغانان از گذشته بسیار تجربه کسب کرده‌اند.، به هیچ‌کس این حق را نمی‌دهیم که به زور به ارگ حاکم شوند و یا به زور به ارگ داخل شوند. قوه‌های امنیتی و دفاعی افغانستان از این نظام حمایت می‌کنند و افغانان نیز از این نظام حمایت می‌کنند‌."

رهبر حزب اسلامی در حالی خواستار آزادی زندانیان این حزب شده که شماری از اعضای پارلمان می‌گویند که زندانیان داعشی در پوشش اعضای حزب اسلامی از زندان آزاد می‌شوند.

  • احمد ضیا مسعود» نماینده سابق رئیس جمهور افغانستان در امور حکومتداری خوب نیز در انتقاد به آزادی زندانیان حزب اسلامی گفته بود: آزاد کردن قاتلان مردم افغانستان تحت نام «حزب اسلامی» خیانت بزرگ ملی، تشویق تروریسم و کشتار مردم توسط این جنایتکاران است.

 

در همین حال برخی کاربران سایت های اجتماعی حکومت را به برخورد دوگانه در برابر این اظهارات رهبر حزب اسلامی متهم می‌کنند. کاربری گفته است، چرا حکومت در برابر تهدید حکمتیار همانند واقعه بهسود اقدام نمی‎کند؟

کاربر دیگری اطهار داشته که اگر این تهدید را غیر از حکمتیار و قماش مانند او می گفت ارگ چه واکنشی نشان می داد؟ چند سند و دلیل برغیرمسئول بودن طرف بیرون می داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала