عبدالله به طالبان: راه رسیدن به صلح گفت‌وگو است نه جنگ

© Photo / شورای عالی مصالحه‌ٔ ملی عبدالله به طالبان: راه رسیدن به صلح گفت‌وگو است نه جنگ
 عبدالله به طالبان: راه رسیدن به صلح گفت‌وگو است نه جنگ  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.02.2021
عضو شوید
رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که ترورهای هدف‌مند فعالان حقوق بشری و رسانه‌ای و غیرنظامیان کسی را به قدرت نمی‌رساند.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی که روز چهارشنبه، بیست‌ونهم دلو در مراسم گشایش کمیسیون حقوق بشر این شورا سخنرانی می‌کرد، گفت: «طالبان باید بدانند که راه رسیدن به صلح از طریق گفت‌وگو میسر و جای بحث‌های مهم و اساسی میز مذاکره است، نه میدان جنگ، خون‌ریزی و ایجاد وحشت.»

عبدالله به حکمتیار: زبان تهدید و زور در افغانستان، نتیجه نمی‌دهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2021
عبدالله: زبان تهدید و زور در افغانستان، نتیجه نمی‌دهد

عبدالله عبدالله در ادامه افزود که در این اواخر ترورهای هدف‌مند زیاد شده و فعالان حقوق بشر را مورد حمله قرار می‌دهند. به گفته او، اگر طرف فکر می‌کند که با کشتار مردم بی‌گناه و فعالان حقوق بشر توانایی‌اش را به نمایش می‌گذارد، این یک خطای محاسباتی است و راه رسیدن مسالمت‌آمیز به صلح را دشوار می‌سازد.

او تأکید کرد که هدف گرفتن مردم بی‌گناه از هر نگاه مردود است.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، ایجاد کمیسیون حقوق بشر را نیاز جدی برای هم‌آهنگی با سایر نهادهای حقوق بشری خواند و تأکید کرد که افغانستان در یک مرحله حساس از گفت‌وگوهای صلح قرار دارد و این کمیسیون با هم‌آهنگی دیگر نهادها می‌تواند برای بازتاب خواسته‌های شهروندان افغانستان و نهادهای حقوق بشری کار جدی و دومدار کند.

به گفته او، تخطی‌های حقوق بشری یکی از عوامل جنگ در افغانستان است.

این در حالی است که براساس گزارش هیأت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما پس از شروع مذاکرات بین‌الافغانی ۱۱ فعال رسانه‌ای و حقوق بشری در کشور کشته شده‌اند. در جریان دو سال گذشته این رقم به ۶۵ تن می‌رسد.

یوناما هم‌چنان گزارش داده است که قتل‌های هدف‌مند در افغانستان افزایش یافته است و شیوه کشتار نیز نسبت به سال‌های گذشته تفاوت فاحش یافته است و فعالان حقوق بشری و رسانه‌ای به صورت عمدی هدف قرار می‌گیرند. به باور یوناما افزایش ترورهای هدف‌مند سبب خودسانسوری شده و فضای رسانه‌ای و حقوق بشری را تغییر داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала