زبان فارسی، زبان دوم اسلام و بخش جدایی ناپذیر هویت ایران و افغانستان است

© Sputnik / JAK / JAKزبان فارسی،زبان دوم اسلام و بخش جدایی ناپذیرهویت ایران وافغانستان است
زبان فارسی،زبان دوم اسلام و بخش جدایی ناپذیرهویت ایران وافغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2021
عضو شوید
مدیر عامل خبرگزاری ایرنا در دیدار با رهبر حزب کنگره ملی افغانستان گفت، که زبان فارسی زبان دوم اسلام و بخش جدایی ناپذیر هویت ایران و افغانستان است. 
پدرام: امریکا نمونه تروریسم دولتی است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.09.2020
پدرام: امریکا نمونه تروریسم دولتی است

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمدرضا نوروزپور مدیرعامل خبرگزاری(ایرنا) و عبداللطیف پدرام رهبرحزب کنگره ملی افغانستان دیدار و بر ضرورت گسترش همکاری های تهران و کابل به ویژه در عرصه های فرهنگی و اطلاع رسانی از جمله توسعه و تقویت دیپلماسی نوروز تاکید کردند.

نوروزپور در این دیدار که عصر یکشنبه در ساختمان مرکزی خبرگزاری ایرنا با حضور « عابد اکبری» مدیرعامل موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابراز معاصر تهران برگزار شد، بر آمادگی خبرگزاری جمهوری اسلامی برای توسعه همکاری های آموزشی و فرهنگی از جمله برنامه فراگیر برای آموزش خبر ، عکس ، فیلم و چند رسانه ای به دانشجویان و دانش پژوهان افغانستانی در تهران و کابل تاکید کرد.

وی تصریح کرد: ایران و افغانستان دو کشور برادر و همسایه، مشترکات و ریشه های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند که یکی از آنها «نوروز» و همچنین زبان و ادبیات فارسی است، که می توانند سرفصل همکاری های مشترک در سطوح دوجانبه و منطقه ای وحتی بین المللی باشند.

مدیرعامل ایرنا گفت، که باید با ایجاد وحدت نظر، بستر و زمینه توسعه مناسبات دو کشور را پیرامون این مشترکات فراهم کرد و رسانه ها از جمله  خبرگزاری‌ها و روزنامه های دو کشور نقشی اساسی و تعیین کننده در این زمینه دارند.

نوروزپور با بیان اینکه زبان و ادبیات فارسی صرفا از آنِ ایرانیان نیست، گفت: زبان و  ادبیات غنی فارسی به عنوان زبان دوم اسلام  بخشی از هویت ملت های این منطقه از جمله ایران، افغانستان و تاجیکستان است و آثاری که به این زبان خلق شده از ارزشمندترین میراث بشری محسوب می شود که باید برای ترویج و تقویت آن به طور مشترک تلاش کرد.

وی همچنین نوروز را یکی از مشترکات بلافصل اقوام حاضر در این پهنه از بین النهرین تا ماوراءالنهر نامید و گفت که همه ملت های این پهنه تمدنی نسبت به نوروز تعلق خاطر دارند و نسبت به آن هیچ افتراق نظری نیست و این نشان می دهد که باید بیش از هر چیز بر روی موضوعات مشترک سرمایه گذاری کرد.

مدیرعامل ایرنا نسبت به حرکت های خزنده مرتبط با فارسی هراسی و فارسی زدایی در سطح منطقه ابراز نگرانی کرد و افزود: بیگانگان همواره تلاش داشته اند تا میان ملت ها و اقوام این پهنه غنی تمدنی، که تنها زبان و فرهنگی است که قابلیت رویارویی با فرهنگ و زبان بیگانگان را دارد، غیرت سازی کرده و افتراق ایجاد کنند و آن را تضعیف نمایند.

نوروزپور با تاکید به اینکه « مبارزه با زبان فارسی، مبارزه با ملیت و قومیت ایرانی نیست»، خاطرنشان کرد که زبان فارسی از مشترکات همه مردم ساکن در این پهنه تمدنی است و مبارزه با آن مبارزه با هویت ملت ها است.

رهبر حزب کنگره ملی افغانستان هم با استقبال از گسترش همکاری های فرهنگی و اطلاع رسانی ابراز امیدواری کرد که دانشجویان افغانستانی فعال درعرصه اطلاع رسانی بتوانند از توانمندی ها و امکانات خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) بهره مند شوند.

پدرام که در افغانستان به عنوان یک سیاست مدار، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار معروف است و پیشتر هم عضو مجلس نمایندگان در دوره شانزدهم از استان بدخشان بوده، از خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان یکی از منابع شناخته شده در افغانستان برای کسب آخرین تحولات و رویدادهای ایران و حتی منطقه و جهان یاد کرد.

او از حامیان تمدن ایرانی در سرزمین خراسان قدیم، مدافع شعر و زبان و ادبیات فارسی و مخالف جدی اشغالگری آمریکا در منطقه است و در کنار آقای جعفری (رهبر حزب رفاه) تنها کسی بود که به شدت جنایت آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را محکوم کرد.

رهبر حزب کنگره ملی افغانستان از برگزاری نشست تخصصی « دیپلماسی نوروز» که قرار است فردا با هدف ترویج فرهنگ دوستی و تقویت ارتباطات و همکاری های فرهنگی و هنری و ارتقای همگرایی ها در حوزه تمدنی نوروز برگزار شود، قدردانی کرد و آن را فرصتی بزرگ برای تقویت مناسبات و روابط کشور وملت دوست و برادر ایران با دیگر کشورها و ملت های حوزه تمدنی نوورز به ویژه افغانستان دانست.

براساس این گزارش، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان و هیات همراه وی، از اتاق های خبر اخبار داخلی و اخبار خارجی ایرنا دیدن و از نزدیک در روند جریان تولید ، پردازش و توزیع فرآورده های خبری ایرنا به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی، چینی ، روسی ، اردو، ترکی استانبولی، فرانسوی ، اسپانیولی و آلمانی در داخل و خارج از ایران قرار گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала