اتن ملی، رباب افغانی و هنر مینیاتوری ثبت یونسکو می‌شود

© Sputnik / Yu. Polyakov /  مراجعه به بانک تصاویر مقر یونسکو
مقر یونسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.02.2021
عضو شوید
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ اعلام کرد که سه میراث فرهنگی غیرملموس کشور که شامل اتن ملی، مینیاتوری سبک بهزاد و رباب افغانی می‌شود برای ثبت به سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) فرستاده شده است.

به گزارش اسپوتنیک، محمدطاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ روز سه‌شنبه، پنجم حوت در یک نشست خبری در این باره معلومات داد.

او گفت که وزارت اطلاعات و فرهنگ تاکنون 20 میراث فرهنگی غیرملموس کشور را «ثبت ملی» کرده است و اقدام برای ثبت این میراث‌ها در سازمان یونسکو نیز در جریان است.

به گفته او، از جمله این 20 میراث فرهنگی غیرملموس، پرونده‌ها و اسناد سه میراث آن که شامل هنر مینیاتوری سبک بهزاد، رباب افغانی و اتن ملی است، تکمیل شده است.

اعلامیه ای وزارت خارجه در پیوند به ثبت هنر میناتوری افغانستان در لیست میراث‌های فرهنگی یونسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.12.2020
اعلامیه ای وزارت خارجه در پیوند به ثبت هنر میناتوری افغانستان در لیست میراث‌های فرهنگی یونسکو

زهیر افزود که این اسناد از طریق وزارت امور خارجه به خاطر ثبت در میراث‌های فرهنگی غیرملموس جهان، به سازمان یونسکو معرفی و سپرده می‌شود.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ توضیح داد که سازمان یونسکو هر سال از هر کشور تنها یک میراث فرهنگی غیرملموس را ثبت می‌کند.

محمدطاهر زهیر می‌گوید، به دلیل این که افغانستان در ثبت میراث‌های فرهنگی غیرملموس خود خیلی تأخیر دارد، از سازمان یونسکو می‌خواهد که از افغانستان به خاطر در معرض خطر قرارداشتن میراث‌های فرهنگی، هر سال حداقل سه میراث را بپذیرد و ثبت کند.

با این حال، زهیر گفت که 17 میراث فرهنگی غیرملموس کشور که ثبت ملی در وزارت اطلاعات و فرهنگ شده است و در سال‌های بعد اقدام به ثبت این میراث‌ها در سازمان یونسکو خواهد شد.

17 میراث فرهنگی غیرملموس دیگر شامل مس‌گری، قرصک، فلک‌بازی، کاشی‌سازی، خط نستعلیق، پرورش کرم پیله، ابریشم‌بافی، چارده پال (چهارده فال)، پیشپو، برک‌بافی، نیزه‌بازی، سمنک، میرآب، کارچوب نورستان، شب یلدا، بادگیر و آسیاب‌بادی است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از مردم خواسته است که اگر درباره هر میراث فرهنگی غیرمملوس دیگر معلومات دارند، آن را با وزارت اطلاعات و فرهنگ در میان بگذارد.

این در حالی است که اقدام ترکیه و ایران برای ثبت هنر مینیاتوری و خطاطی در سازمان یونسکو به عنوان میراث مشترک این دو کشور در گذشته انتقادهایی را متوجه وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور کرده است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز گفته بود که افغانستان مالکیت هنرهای مینیاتوری و خطاطی را دارد و این دو کشور باید به این جایگاه احترام کنند. کمال‌الدین بهزاد، سلطان‌حسین بایقرا و امیر علی‌شیرخان نوایی از بنیان‌گذاران این هنرها خوانده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала