اتمر با وزیر خارجه اوزبیکستان دیدار کرد

© Photo / twitter account of MFAاتمر با وزیر خارجه اوزبیکستان دیدار کرد
اتمر با وزیر خارجه اوزبیکستان دیدار کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.02.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجهٔ با وزیر امور خارجهٔ اوزبیکستان که در رأس هیأتی به کابل آمده است، دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه افغانستان با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده است که محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان با عزیز کاملوف وزیر امور خارجهٔ اوزبیکستان و هیأت همراهش که برای دیدار رسمی به کابل آمده اند، دیدار و گفتگو کرد.
درخبرنامه وزارت خارجه آمده است: دو‌طرف روی برگزاری کنفرانس بین‌المللی اتصال منطقه‌یی در تاشکند، اجماع منطقه‌یی برای صلح افغانستان، و نهایی‌سازی «برنامهٔ عمل» جامع همکاری‌های دوجانبه صحبت و مذاکره کردند.

دیدار رییس جمهور با وزیر امور خارجه اوزبیکستان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.02.2021
دیدار رییس جمهور با وزیر امور خارجه اوزبیکستان

در همین حال، وزیر خارجه اوزبیکستان، از آقای اتمر خواست تا در کنفرانس بین‌المللی تحت عنوان «آسیای جنوبی و مرکزی: اتصال منطقه‌یی، فرصت‌ها و چالش‌ها» در تاشکند شرکت نماید."
این کنفرانس در سطح روسای دولت و وزرای خارجهٔ کشورهای منطقه و جهان در ماه جولای برگزار خواهد شد و در آن اوزبیکستان و افغانستان نقش کلیدی خواهند داشت.
در عین حال در این دیدار، وزیر خارجه افغانستان، در پیوند به تطبیق نقشهٔ‌راه همکاری‌های دوجانبه گفت: طرح «برنامهٔ عمل» جامع برای اجرای پروژه‌های مشترک میان دو کشور مطابق به توافقات روسای جمهور دو کشور آماده شده و باید طی روزهای آینده نهایی و به امضا برسد. این برنامهٔ عمل، زمینه را برای تطبیق پروژه‌های مهم در عرصه‌های تجارت، ترانزیت، زراعت، انرژی، معادن، و همکاری‌های آموزشی و فرهنگی مساعد خواهد ساخت.
خبرنامه وزارت خارجه گفته است: "عملی‌سازی نقشهٔ‌راه خط‌‌آهن مزار-کابل-‌پیشاور، تسریع عملی‌سازی پروژهٔ لین انتقال برق۵۰۰ کیلوولت سرخان-پلخمری، ارتقای حجم تجارت دوجانبه، ایجاد زون آزاد تجارتی در ترمذ، رشد حمل‌ونقل جاده‌یی میان دو کشور، ارایهٔ خدمات طبی و آموزشی در سرحد ولایت سرخان‌دریا و ترمذ، افزایش صادرات زراعتی افغانستان، امکان‌سنجی سرمایه‌گذاری در معادن کشور، احیای آبدات فرهنگی و هنری و حفظ میراث‌های فرهنگی مشترک، بخشی از پروژه‌های مشمول برنامهٔ عمل می‌باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала