طالبان: تا زمانی که امریکایی‌ها افغانستان را ترک نکنند مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد

CC BY 2.0 / The U.S. Army / Returning to baseطالبان: تا زمانی که امریکایی‌ها افغانستان را ترک نکنند مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد
طالبان: تا زمانی که امریکایی‌ها افغانستان را ترک نکنند مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.02.2021
عضو شوید
عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید که امریکا خاک افغانستان را ترک کند تا مذاکرات به نتیجه برسد، در غیر اینصورت مردم شدیدتر از گذشته در مقابل این کشور ایستادگی خواهند کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سید اکبرآغا عضو پیشین گروه طالبان در مصاحبه که با خبرگزاری تسنیم داشت، درباره توافق طالبان و امریکا گفت: تا زمانی که امریکایی‌ها خاک افغانستان را ترک نکنند مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد.

وی با تاکید بر خروج نظامیان امریکایی اظهارداشت: بهتر است که نیروهای خارجی خاک افغانستان را ترک کنند تا زمینه ایجاد حکومت مشارکتی نیز فراهم شود، نباید نادیده گرفته شود که طالبان هنوز معتقدند؛ باعث و بانی جنگ در افغانستان امریکاست.

برگشت امید در دوحه؛ مذاکرات آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.02.2021
برگشت امید در دوحه؛ مذاکرات آغاز شد

این عضو پیشین طالبان خاطرنشان کرد که با ایستادگی مردم افغانستان، امریکا مجبور به امضای تفاهمنامه با طالبان شد و حالا اگر نیروهای امریکایی خارج نشوند باز مردم در مقابل این کشور ایستادگی خواهند کرد.

سیداکبرآغا ادامه داد: اگر امریکا بخواهد از توافقات قطر سرپیچی کند مردم افغانستان شدیدتر از گذشته در مقابل این کشور ایستادگی می‌کنند.

این آگاه مسائل طالبان باور دارد که «مردم افغانستان به هیچ عنوان حضور و دخالت خارجی‌ها را قبول نمی‌کنند و اگر مقامات امریکایی بخواهند در مقابل این ملت ایستادگی کنند بدون شک شکست خواهند خورد پس به نفع این کشور است که خاک افغانستان را ترک کند و باعث ویرانی بیتشر و آوارگی افغان ها نشود».

اکبرآغا در ادامه گفت که امریکا در افغانستان در گذشته نیروهای زیادی داشت و نتوانست پیروز شود، اگر اکنون نیز خواستار حضور در افغانستان باشد، با نیروی اندک شانسی در مقابل طالبان ندارد بنابراین ادامه حضور نیروهای خارجی در این کشور تنها باعث شدت جنگ می‌شود.

وی با اشاره به نامه سرگشاده رهبر طالبان خاطر نشان کرد: در نامه طالبان به مقامات امریکایی ذکر شده است که ما به توافقات پایبند هستیم و امریکا نیز باید بر توافقی که انجام داده باید پایبند باشد.

وی همچنین در پایان اظهارداشت: «اگر برای خروج نیروهای خارجی میان ناتو و امریکا اختلاف باشد و امریکا تصمیم بگیرد که خاک افغانستان را ترک کند و ناتو مخالف خروج باشد جنگ متوقف نخواهد شد».

پیش از این طالبان چندین بار در بیانیه‌های متعدد هشدار داده که نقض توافقنامه قطر منجر به جنگی بزرگ خواهد شد که مسوولیت آن با امریکا است.

براساس توافق امریکا و طالبان که در دوحه قطر به امضا رسیده، در صورت پیشرفت در مذاکرات میان افغانستانی و فراهم شدن زمینه صلح، تا ماه می سال 2021 باید همه‌ای نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала