غنی بلوچ ها را فرزندان اصیل کشور دانست/ کاربران شبکه های اجتماعی واکنش نشان دادند

© @https://twitter.com/ARG_AFGاشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2021
عضو شوید
رئیس جمهور در پیامی به مناسبت روز ملی فرهنگ بلوچی، ضمن تبریک گفتن این روز به مردم شریف بلوچ از آنان به عنوان فرزندان اصیل این کشور یاد کرده است.

 رئیس جمهور غنی ضمن تبریکی روز ملی فرهنگ بلوچ می گوید که این قوم باشندگان اصیل این خاک اند و دوشادوش سایر اقوام باهم برادر این سرزمین همیشه برای حفاظت از استقلال، عزت و سربلندی وطن تلاش کرده و قربانی داده اند.

آقای غنی با تاکید براینکه قوم بلوچ کشور از حقوق مساویانه با سایر اقوام کشور برخوردار است افزود که دولت افغانستان در راستای حمایت، حفاظت، تقویت و غنامندی فرهنگ پر بار کشور به ویژه فرهنگ بلوچی با توجه به هدایات قانون اساسی، بیشتر از پیش گام های ارزشمندی را خواهد برداشت و در این زمینه از هیچگونه سعی و تلاش دریغ نخواهد ورزید.

گفتنی است 12 حوت مطابق به دوم مارچ به عنوان روز فرهنگ بلوچ ها همه ساله از سوی فعالان سیاسی و مدنی این قوم، بزرگداشت می شود.

 این پیام تبریکی رئیس جمهور غنی با واکنش های متفاوت کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شده است.

 علی احمد فیض یار نوشته است: ضمن سپاس از پیام تبریکی رئیس جمهور کشور بمانسبت روز فرهنگ بلوچ, توقع میرود تا تبعیض موجود در دستگاه ارگ علیه ملیت بلوچ افغانستان خاتمه یابد. پاسداری و تقویت فرهنگ اقوام و ملیت های افغانستان تاثیر مستقیم بر تقویت فرهنگ کلی جامعه ما دارد. پس حد اقل تبعیض را از ساحه فرهنگ کنار بگذارید.

  •  جان آقا رسولی پای پیام تبریکی رئیس جمهور نوشته است: رئیس صاحب جمهور از اینکه روز فرهنگ قوم بلوچ را برای ما تبریکی عرض کردن ما هم از جناب سپاس گزاری میکنیم.

چیزی که رئیس جمهور گفته اند کاش اندکی در ساحه عمل هم اجرا میشد بدبختانه گفتن تا عمل کردن خصوصا برای اقلیت ها محال است.

  • نجیب بارور نوشته : یک‌بار به مقرری کابینه، وزارت‌خانه‌ها، ریاست‌ها، سفارت‌ها و معیینیت‌ها نظر بیندازید، تا ببینیم واقعاً حق مساوی به چه گفته می‌شود.  
  • فردوس حکیمی در فیسبوک نوشته: آقای رئیس جمهور، منظورتان همان یک نماینده بلوچ از ولایت نیمروز در پارلمان است؟یا فرد دیگری هم از قوم بلوچ در دستگاه نظام کنونی است که ما در جریان نیستیم؟

افغانستان کشور چندقومی و چندفرهنگی است. یکی از گروه‌های قومی که بین افغانستان، پاکستان و ایران تقسیم شده، بلوچ‌ها اند. آنان که بیشتر در امتداد مرزهای افغانستان با همسایه‌های غربی و جنوبی سکونت دارند، توانسته اند تا حد زیادی زبان و فرهنگ خود را حفظ کنند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала