واکنش ها به قتل سه زن کارمند تلویزیون انعکاس

© Sputnik واکنش ها به قتل سه زن کارمند تلویزیون انعکاس
 واکنش ها به قتل سه زن کارمند تلویزیون انعکاس - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.03.2021
عضو شوید
در تیراندازی مهاجمان مسلح بر کارمندان بخش دوبلاژ تلویزیون خصوصی انعکاس، سه زن کشته شدند، ترور این کارمندان رسانه‌ای خشم و انعکاس های گسترده را به همراه داشت.

به گزارش اسپوتنیک، سه کارمند زن تلویزیون خصوصی انعکاس بعد از ظهر روز گذشته در دو رویداد جداگانه در شهر جلال‌آباد در تیراندازی افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

زلمی لطیفی، رییس رادیو تلویزیون انعکاس می‌گوید که مردان مسلح ناشناس سه کارمند بخش دوبله این رسانه به نام‌های سعدیه و شهناز و مرسل حبیبی، راعصر سه شنبه (۱۲ حوت) در دو حملۀ جداگانه به قتل رسانیدند.  

​احمد فرید خان سخنگوی پولیس ننگرهار گفته بود حوالی ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر دو کارمند زن این رسانه در ناحیه چهار کشته شده بودند.

جمعه‌گل همت، فرمانده پولیس ننگرهار از این فرد به نام «قاری بصیر» یاد می‌کند، که به گفته‌ی او، عضو گروه طالبان است و با یک تفنگچه‌ خفه‌کن بازداشت شده‌است.

در همین حال، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان پیوند داشتن با ترور سه کارمند رسانه ای را رد می کند.

​ساعت پس از این رویداد جمعه‌گل همت، فرمانده پولیس ننگرهار اعلام کرد که طراح و عامل حمله بر سه کارمند زن تلویزیون خصوصی انعکاس در شهر جلال‌آباد بازداشت شده است.

قتل‌‌های هدف ‌مند کارمندان رسانه‌ای زن در ننگرهار، نگرانی‌ از تهدیدها علیه جان خبرنگاران را نیز دوباره به اوج رسانده است.

ترور این کارمندان رسانه‌ای با واکنش‌های گسترده‌ی داخلی و خارجی مواجه شده است.

پس از این رویداد، ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای، به حمله ننگرهار واکنش نشان داد. محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور، به ارگان‌های مربوطه در امر شناسایی و مجازات عاملان این رویداد هدایت جدی داده است. به گفته ارگ، این حمله ادامه سلسله جنایات نابخشودنی تروریستان می باشد و در تضاد با ارشادات دین اسلام، فرهنگ افغانی و روحیه صلح است. به گفته ارگ، این رویدادها بحران و جنگ موجود را دشوار و طولانی می‌سازد و طالبان نمی‌توانند با این حملات، «صدای رسای جمهوریت و دست‌آوردهای دو دهه اخیر» را خاموش سازند.

​کمیسیون مستقل حقوق بشر رویداد تیراندازی در ننگرهار را «نگران‌کننده» و «دهشت‌ناک» توصیف کرده است. این نهاد روز سه‌شنبه، دوازدهم حوت، با نشر اعلامیه‌ای گفت که فعالان رسانه‌ای، مدنی و حقو‌ق ‌بشری بارها هدف قرار گرفته و قربانی شده‌اند و «آزادی بیان‌ با تهدید روبه‌رو است». این کمیسیون از حکومت خواست که عاملان این حمله‌ها را شناسایی و عدالت را تأمین کند. مسوولان در این نهاد هم‌چنان تأمین امنیت فعالان و چهره‌های اثرگذار را از مسوولیت‌های اصلی حکومت خوانده است. کمیسیون مستقل حقوق بشر از هم‌پیمانان بین‌المللی افغانستان نیز خواسته است که با توجه به وضعیت «هراس‌ناک» و «ناامیدکننده» برای شهروندان، از نفوذ خود برای برقراری آتش‌بس فوری، پایان خشونت‌ و پیش‌رفت معنادار مذاکرات صلح، استفاده کنند.

​نهادهای حامی رسانه‌ها نیز به این رویداد واکنش نشان داده‌اند. کمیته مصونیت خبرنگاران با نشر اعلامیه‌ای جداگانه، حمله بر کارمندان رسانه‌ای زن در ننگرهار را محکوم کرده و آن را «جنایت جنگی» خوانده است. این نهاد تصریح کرده است که باید قتل‌های زنجیره‌ای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای متوقف شود. مسوولان در این کمیته از حکومت خواسته‌اند که در مورد این حمله و همه رویدادهای ناگوار اخیر که در نتیجه آن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای کشته و زخمی شده‌اند، تحقیقات معنادار انجام دهد. کمیته مصونیت خبرنگاران هم‌چنان می‌گوید که باید همه اقدامات برای تأمین امنیت و مصونیت خبرنگاران روی دست گرفته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала