کاهش ۱۸ درصدی حضور زنان در رسانه‌های افغانستان

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر کاهش ۱۸ درصدی حضور زنان در رسانه‌های افغانستان
 کاهش ۱۸ درصدی حضور زنان در رسانه‌های افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2021
عضو شوید
در شش ماه گذشته بیش از ۳۰۰ زن خبرنگار و کارمند رسانه‌ای، به دلایل مختلف وظایف خود را ترک و یا هم از دست داده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در گزارشی از کاهش ۱۸ درصدی حضور زنان در رسانه‌ها خبر داده است. طبق این گزارش، در شش ماه گذشته بیش از ۳۰۰ زن خبرنگار و کارمند رسانه‌ای، به دلایل مختلف از جمله تهدیدات امنیتی، قتل‌های هدف‌مند، مشکلات مالی رسانه‌ها بر اثر شیوع ویروس کرونا و معاش کم کارشان را ترک کرده‌اند و یا هم از دست داده‌اند.

این گزارش روز دوشنبه، هژدهم حوت به مناسبت هشتم مارچ؛ روز جهانی همبسته‌گی زنان منتشر شده است. کمیته مصونیت گفته است که در ۹ ولایت شامل غور، نیمروز، سرپل، لغمان، پروان، کاپیسا، ارزگان، میدان‌وردک و لوگر هیج خبرنگار زن فعالیت می‌کند.

شهر جلال آباد ولایت ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2021
سه کارمند زن از تلویزیون انعکاس در ننگرهار کشته شدند

در این ولایت‌ها زنان در بخش‌های دیگر رسانه‌ها فعالیت می‌کنند. به همین ترتیب، پنج ولایت شامل نورستان، کنر، پکتیا، پکتیکا و زابل هیچ زنی در رسانه‌ها کار می‌کند. دو زنی که پیش از این در ولایت‌های زابل و پکتیا کار می‌کردند، اکنون به دلیل تهدیدات امنیتی کارشان را ترک کرده‌اند.

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان نسبت به کاهش حضور زنان در رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده و آن را نشانه‌ای از وخیم‌شدن وضعیت کار خبرنگاری در افغانستان عنوان کرده است.

در این گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، آمار کارمندان زن و خبرنگاران بیش از ۹۰ درصد رسانه‌ها را در سراسر کشور در شش ماه اول سال ۱۳۹۹ خورشیدی بررسی و جمع‌آوری کرده است.

این بررسی نشان می‌دهد که در سراسر کشور یک هزار و ۶۷۸ تن از زنان در بخش‌های مختلف رسانه‌ها کار می‌کردند، اما این رقم اکنون به یک هزار و ۳۷۷ تن رسیده است.

از میان مجموع کارمندان رسانه‌ای تنها ۳۲۱ تن آن‌ها خبرنگار هستند و متباقی در بخش‌های مختلف رسانه‌ها مانند بخش تولید و بخش اداری کار می‌کنند.

طبق یافته‌های کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، بیش‌ترین کارمندان رسانه‌ای زن در کابل و پس از آن در هرات و بلخ مشغول کار هستند. در لوگر تنها یک زن در رسانه‌ها کار می‌کند.

از جانب دیگر، کمیته مصونیت خبرنگاران گزارش داده است که در سال جاری چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای زن در حملات مستقیم و هدف‌مند کشته شده‌اند که تاثیر منفی بر کار خبرنگاری به ویژه برای زنان داشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала