جای خالی اقوام افغانستان در نامه‌ی بلینکن به اشرف غنی

© REUTERS / Alex Edelman/Pool جای خالی اقوام افغانستان در نامه‌ی بلینکن به اشرف غنی
جای خالی اقوام افغانستان در نامه‌ی بلینکن به اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
عضو شوید
باورهای شکل گرفته که هرگاه این دوهویت قومی از تصمیم گیری در مورد صلح وشریک شدن در ساختار نظام آینده حذف شوند کشور به صلح نخواهد رسید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون 1، نامه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به رییس جمهور غنی، به نحوی تصویر آینده سیاسی افغانستان را ترسیم کرده است؛ ولی جای خالی هزاره‌ها و ازبیک‌ها در این نقشه راه، اما و اگرهای جدی را را به دنبال خویش آورده است.

باورهای شکل گرفته که هرگاه این دوهویت قومی از تصمیم گیری در مورد صلح وشریک شدن در ساختار نظام آینده حذف شوند کشور به صلح نخواهد رسید.

جایگاه نسل نوین هم در برنامه‌های کلان صلح حکومت افغانستان و امریکا جا ندارد. این جوانان می‌گویند که چهره‌های هم‌چون عبد‌رب الرسول سیاف، حامد کرزی وعبدالله عبدالله  از آنان نمایندگانی نمی‌کنند.

کاخ کرملین مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
میزبانی مسکو از یک نشست دیگر با محوریت صلح افغانستان

چنان‌چه‌ درین نامه‌ی وزیرخارجه‌ی امریکا به اشرف غنی به جایگاه اقلیت‌های قومی در روند صلح اشاره‌یی نشده به ویژه اوزبیک‌ها وهزاره‌ها. و تنها از چهره‌های هم‌چون حامد کرزی، عبد رب الرسول سیاف، وعبدالله عبدالله نام گرفته شده است.

حالا این باور شکل گرفته که امریکا عمدی ویا ناخواسته دوهویت قومی کلان را  از تصمیم گیری در مورد صلح وآینده افغانستان محروم کرده است.

رهبران سیاسی اوزبیک‌ها  هم به این نقیصه‌ی این نامه پی برده اند. وآستین بر زده اند تا طرح خود را در پیوند به آینده سیاسی کشور داشته باشند.

حزب جنبش ملی به رهبری مارشال دوستم رایزنی‌هایش را درمورد این نامه آغاز کرده وموقف‌اش را تا دو روز دیگر اعلام می‌کند.

به باور بسیاری‌ها این هویت قومی خود رابطه‌ی با جهان برقرار نتوانسته اما به حاشیه بردن هویت‌های قومی دیگر در روند صلح چالش خلق می‌کند.

نسل نوین افغانستان یعنی نسل پس از  سقوط رژیم طالبان هم درهیچ درجاهای که تصمیم گیری در مورد صلح می شود حضور ندارند.

به گفته‌ی این نیروی جوان هیچ یکی از رهبران سیاسی نمی تواند از آنان نمایندگانی کند وآنان خود یک آدرس سیاسی استند.

 وزارت خارجه‌ی امریکا اما نامه بلینکن را تجویز نسخه برای رهبران افغانستان نمی داند ومی‌گوید که واشنگتن نمی خواهد رهبری ومالکلیت روند صلح را داشته باشد.

این در حالی است دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان  رایزنی هایش را در پیوند به صلح و نشست که امریکا در نظر دارد زیر نظر این سازمان در ترکیه برگزار شود آغاز کرده است.

فرستاده این سازمان در افغانستان به دوحه رفته وهم‌چنان معاونش امروز با صلاح الدین ربانی رییس حزب جمعیت اسلامی دیدار کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала