نامه وزیر خارجه آمریکا/ از واکنش تند صالح تا رضایت عبدالله و انتقاد محقق

© AP Photo / Andrew Caballero-Reynolds نامه وزیر خارجه آمریکا/ از واکنش تند صالح تا رضایت عبدالله و انتقاد محقق
 نامه وزیر خارجه آمریکا/ از واکنش تند صالح تا رضایت عبدالله و انتقاد محقق - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
عضو شوید
نامه وزیر خارجه آمریکا به رییس جمهوری افغانستان و دیگر مقامات کشور در ارتباط با طرح صلح جدید واشنگتن، خشم افکار عمومی را بدنبال داشت . سیاسیون و مردم افغانستان این نامه را مایه سرافکندگی خواندند.

به گزارش اسپوتنیک، نامه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا حاوی طرح صلح جدید که اخیرا تحویل مقامات کشور شده، با واکنش های منفی بسیاری میان دولتمردان و مردم در افغانستان مواجه شده است.

در این راستا، افکار عمومی افغانستان و مردم با ابراز نگرانی نسبت به ادامه حضور نیروهای غربی بخصوص آمریکا در شبکه های مجازی به این طرح واکنش نشان داده اند.

  • «امرالله صالح» معاون رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به نامه وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی و عبدالله عبدالله درباره طرح صلح جدید گفت که افغانستان سند آمرانه آمریکا درخصوص صلح را امضا نمی‌کند. 

معاون نخست ریاست جمهوری با اشاره به نامۀ انتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به رئیس ‌جمهورغنی هشدار داد که هرگاه در رابطه دوجانبه احترام متقابل وجود نداشته باشد، تمکین به "خواست‌های نا مشروع برای حذف حق رأی مردم ناممکن است."

  • از جانب دیگر، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در مراسم هفتمین سالیاد درگذشت مارشال فهیم که دقایقی پس از سخنرانی صالح صحبت می‌کرد، گفت که نمی‌خواهد از نامه وزیر خارجه آمریکا دفاع و یا توجیه کند، اما در این نامه واقعیت‌هایی درباره اجماع ملی و استعجالیت روند صلح ذکر شده است. به گفته او، روند صلح برای مردم افغانستان که همه روزه قربانی می‌دهند، یک اولویت فوری است.

عبدالله وضعیت جاری افغانستان را به لحاظ نظامی «پیچیده‌ترین» حالت ممکن توصیف کرد و گفت که کشور به لحاظ سیاسی نیز در یک بحران قرار دارد.

  • محمد محقق لحن نامه وزیر خارجه آمریکا را آمرانه خواند.

محقق در این خصوص گفت که پیام وزارت خارجه آمریکا دارای نقاط مثبت و خوبی است، اما چند ضعف اساسی دارد. به گفته او، آهنگ پیام نشان می‌دهد که آمریکا به ترکیب و ساختار ملی افغانستان آشنایی ندارد و یا آن را به رسمیت نمی‌شناسد. به باور محقق، نقطه آغاز بحران در افغانستان نادیده گرفته شدن ساختار اجتماعی و ملی افغانستان است. محقق هم‌چنان گفت که لحن این نامه آمرانه است و ذات آن نشان می‌دهد که امریکا در روند صلح عجله دارد. محقق می‌گوید صلح روندی ملی و دوامدار است که با قناعت‌ها همه طرف‌ها حاصل می‌شود و نباید در آن عجله شود. او گفت که افغانستان از امریکا دعوت نکرده بود و حالا نیز نمی‌گوید که از افغانستان بیرون شود.

  • رنگین دادفر اسپنتا وزیر خارجه پیشین افغانستان در توئیتی نوشته است که این نامه جای شادمانی ندارد و مایه سرافگندگی بیشتر است.

وی افزود: تاریخ به تکرار نشان داده است که سرسپردگی به دیگران راه به سوی آزادی و آبادی نمی برد.

  • رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی  کشور در واکنش به نامه وزیر امور خارجه آمریکا به رئیس جمهور اشرف غنی، می‌گوید امیدوار است چنین نامه‌ای به آدرس پاکستان و طالبان نیز فرستاده شود تا توازن حفظ شده و پاداش به گروهی برای خشونت نباشد.

نبیل در توییتی نگاشته است: فکر می‌کنم به خاطر ثبات افغانستان و منافع امنیت ملی کشورهای غربی، امیدوارم نامه مشابهی به طالبان از طریق پاکستان ارسال شود، تا طرف دیگر به فکر پیروزی نظامی نباشد و «کرنیل امام» دیگری را در خاک افغانستان انتصاب نکند.

به گفته وی، تأمین صلح و رویکرد متعادل نیاز به ارسال نامه‌ای به آدرس پاکستان/طالبان دارد، تا آن‌ها صلح را ترویج کنند، نه جنگ!

  • جمشید موسوی در فیسبوک نوشت: لحن نامه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان آمرانه و تند است. از نظر بسیاری این نِقار میان کابل و واشنگتن، نقاره پایانی حکومت اشرف غنی است. ظاهرا معنای ضمنی عبارت آخر نامه این است: آقای رییس جمهور، کارتان تمام است!
  • «سیداسحاق گیلانی» از فرماندهان سابق جهادی به طلوع نیوز گفت که نباید با شتاب و عجله تصمیم گرفت و بار دیگر کشور به میدان جنگی بزرگتر انداخته شود.

وی اظهار داشت نباید در طرح جدید صلح آمریکا ،طالبان ، اشرف غنی و افرادی که در ۲۰ سال گذشته کشور را درگیر مشکلات فعلی کرده اند، حضور داشته باشند.

این فرمانده سابق جهادی می گوید در طرح جدید  صلح ،آمریکا می خواهد با دخالت دادن سازمان ملل ،با پرده پوشی ناکامی هایش ،خود را از باتلاق افغانستان نجات دهد.

گیلانی با  اشاره به نامه وزیر خارجه آمریکا  به اشرف غنی در خصوص طرح صلح جدید تصریح کرد این نامه نوعی پیام هشدار آمیز به رئیس جمهوری  افغانستان بود که راهی بجز پذیرش برایش باقی نگذاشته است.

  • دکتور ملک ستیز پژوهشگر ارشد علوم سیاسی، حقوق بین‌الملل و روابط جهانی می‌نویسد: از دید عرف و فرهنگ دیپلوماسی لحن نامه از سوی وزیر خارجه یک دولت با رییس جمهور دولت دومی بسیار نامناسب است. 
  • سمیع الله پویا کارشناس مسایل سیاسی افغانستان نظرش را چنین بیان نموده است: نامه وزیر خارجه آمریکا بسیاری ها را ذوق زده ساخته که عنقریب صلح در کشور تأمین می‌شود, طالبان از ترور و کشتار دست می کشند و همه شان را برادر وارد به آغوش می‌گیرند.‌‌.. اما!!!

گفتنی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با ارسال نامه‌ای به رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله دیدگاه دولتش درباره روند صلح افغانستان و اقدامات واشنگتن در این راستا را شرح داده است. در این نامه ضمن این‌که بر ضرورت به نتیجه رسیدن روند صلح تأکید شده است، درباره وخامت اوضاع در افغانستان پس از خروج کامل نیروهای امریکایی و خارجی نیز هشدار داده است. وزیر امور خارجه امریکا خود لحن متن این نامه را « فوری» توصیف کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала