روز ملی نهال‌شانی: بیش از 26 میلیون نهال در سراسر افغانستان غرس می‌شود

© Photo / MAIL.Afghanistanروز ملی نهال‌شانی: بیش از 26 میلیون نهال در سراسر افغانستان غرس می‌شود
روز ملی نهال‌شانی: بیش از 26 میلیون نهال در سراسر افغانستان غرس می‌شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2021
عضو شوید
کمپاین ملی نهال‌نشانی در سراسر افغانستان به صورت رسمی آغاز شد. قرار است در سراسر کشور بیش از 26 میلیون ریشه نهال غرس شود.

به گزارش اسپوتنیک، شیرشاه امیری، معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در مراسمی به همین مناسبت گفت که وزارت زراعت و نهادهای مرتبط، برای نهال‌شانی 26 میلیون و 738 هزار 647 نهال را فراهم کرده‌اند که توسط بخش‌های مختلف غرس می‌شود.

طبق معلومات امیری، نهال‌های آماده شده برای غرس، شامل نهال‌های مثمر، غیرمثمر و نباتات زینتی‌اند که در سراسر کشور غرس خواهد شد.

وی گفت که از این میان سهم بخش مدیریت جنگل‌ها دو میلیون و 468 هزار و 556 نهال، از مؤسسات همکار یک میلیون و 15 هزار و 49 نهال، سهم انجمن قوریه‌داران کشور که از سوی وزارت زراعت مشورت و کمک دریافت می‌کنند، 18 میلیون و 181 هزار و 414  نهال و سهم اشخاص انفرادی پنج میلیون و 73 هزار و 628 نهال است.

آقای امیری توضیح داد که میزان تولید فارم‌های مرکزی کابل به 247 هزار و 819 نهال رسیده است.

معین وزارت زراعت می‌گوید که ولایت‌های کابل، هرات، بامیان، بادغیس، ننگرهار و هلمند از ولایات پیش‌تاز در تولید و پرورش نهال اند که بیش‌ترین نهال را برای سال نو تولید می‌کنند.

به همین ترتیب، کانال ننگرهار 148 هزار و 930 نهال را امسال تولید کرده است که آماده غرس است.

طبق اعلام وزارت زراعت، هم‌زمان با کابل، کمپین ملی نهال‌شانی در سراسر افغانستان نیز از سوی ریاست‌های زراعت ولایت‌ها و همکاری مردم و نهادهای هم‌سو، آغاز شده است.

رئیس‌جمهور غنی در سال 1398 برای توسعۀ ساحات سبز، ترویج روش‌های جدید نهال‌شانی و کاشت جنگل، بهبود محیط زیست و کاهش آلوده‌گی هوا، حکم نُه ماده‌ای را در خصوص نهال‌شانی صادر کرد. بر مبنای مادۀ اول این حکم، روز 20 حوت، روز ملی نهال‌شانی نام‌گذاری شده و همه ساله از آن تجلیل می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала