منابع: رئیس جمهور و سیاست‌گران روی اجماع سیاسی به توافق کامل نرسیده‌اند

© Photo / Twitter account of ARGمنابع: رئیس جمهور و سیاست‌گران روی اجماع سیاسی به توافق کامل نرسیده‌اند
منابع: رئیس جمهور و سیاست‌گران روی اجماع سیاسی به توافق کامل نرسیده‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.03.2021
عضو شوید
روز گذشته نشست مشورتی در باره صلح در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، منابعی می‌گویند که رییس‌جمهور غنی در دیدار روز گذشته‌اش با سیاست‌گران کشور دربارۀ یک اجماع سیاسی در روند صلح به توافق کامل دست نیافته است.

این منابع تاکید می‌ورزند که رای زنی ها میان رییس جمهور و سیاست گران کشور در باره روند صلح به ویژه نشست ترکیه که یکی از نشست های سرنوشت ساز در روند صلح است ادامه خواهند یافت.

نشست مشورتی در رابطه به صلح؛ چهرهای سیاسی افغانستان باهم جمع شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2021
نشست مشورتی در رابطه به صلح؛ چهرهای سیاسی افغانستان باهم جمع شدند

روز گذشته نشست مشورتی در باره صلح در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست رییس‌جمهور، معاونان رییس جمهور، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، عبدرب الرسول سیاف، ریسان مجلس شورای ملی، مارشال دوستم و شماری دیگر از سیاست گران حضور داشتند.

دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی رییس جمهور گفت: "در این نشست به بهبود اوضاع امنیتی کشور، قوت اجماع ملی و بر ادامه نشست های مشورتی تاکید شد".

در تصاویر به نشر رسیده از سوی ارگ ریاست جمهوری، چهره های سیاسی دیگر چون حامد کرزی، اسماعیل خان، محمد کریم خلیلی و صلاح الدین ربانی در نشست روز گذشته حضور ندارند.

نصرالله ستانکزی، استاد دانشگاه بیان داشت: "اجماع ملی به هیچ صورت به میان نیامده است به دلیل این که روشن نیست که سیاسیون ما به چه اندازه از ملت نماینده‌گی می‌کنند و اجماع سیاسی هم متاسفانه که وجود ندارد".

نگرانی ها از نبود یک اجماع سیاسی در روند صلح در حالی افزایش یافته اند که انتظار می رود تا کمتر از سه هفته دیگر نشست ترکیه که  در آن در باره سرنوشت افغانستان تصمیم گرفته شود، برگزار شود.

Замир Кабулов - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2021
کابلوف: امریکا چین و پاکستان در نشست مشورتی صلح افغانستان به مسکو دعوت شدند

داوید مارتینون، سفیر فرانسه در کابل اظهار داشت: "تا هنوز ما کدام دعوت نامه‌یی را به دست نیاورده ایم، اما فرانسه در کنار افغانستان باقی خواهد ماند، ما آماده هرگونه کمک هستیم و حضور فرانسه در نشست ترکیه می تواند که اثرگذار باشد و من فکر می کنم که احتمالا فرانسه در آنجا حضور خواهد داشت".

با این همه نشست امنیتی سه جانبه امنیتی میان افغانستان، پاکستان و بریتانیا در بحرین برگزار شده است و سه طرف در باره کاهش خشونت ها بحث کرده اند.

طاهر خان، خبرنگار پاکستانی گفت: "مهم ترین گفته‌ها در این نشست در باره کاهش خشونت ها و توقف خشونت ها بوده است".

از سویی هم وزارت خارجه ترکیه می گوید که معاون وزیر خارجه این کشور با زلمی خلیل زاد در دوحه دیدار کرده است و هر دو طرف در باره تامین صلح در افغانستان گفت و گو کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала